Одон медалийн бүгд найрамдах улс
Монгол орныг дэлхий мэддэг болжээ. Жирийн орнуудад жилийг євєл, хавар, зун, намар, хvнийг сайн ба муу хэмээн их энгvvнээр хуваадаг.
Монгол орныг дэлхий мэддэг болжээ. Жирийн орнуудад жилийг євєл, хавар, зун, намар, хvнийг сайн ба муу хэмээн их энгvvнээр хуваадаг. Гэтэл Монголын цаг уурыг ган, зуд гэхчлэнгээр ер бусаар хэсэглэх ба хvн ардыг “гавьяат”, “гавьяат бус” хэмээн хоёр хуваана хэмээн “ядуу зvдvvгийн эрхээр явганаар аялагчийн лавлах бичиг”-т єгvvлжээ.
Гавьяат нь гавьяагvйгээсээ олон талаар илvv эрх дарх эдэлнэ. Тухайлбал, тэд дараалал харгалзахгvй авлига авах, баригдвал зохих хєнгєлєлт эдлэх эрхтэйгээр хулгай хийх гэхчлэн. Тvvгээр ч барахгvй гавьяатай хэсэгт хамрагдах иргэд нь тусгай эмнэлэгт нас барах эрхтэй байдаг тухай уг лавлахт бичжээ. Нарийн ярих юм бол гоо сайхны косметик хагалгаа гээч буянтай юм социализмын хvчээр бий болсон гэдгийг бас манай тvvхтэй холбон дурьджээ. Гоо сайхны хагалгаа нь одон медалиас эхтэй гэнэ. Зєвлєлтийн удирдагч Брежневийн шагнуулсан одон нь энгэртээ багтахгvй байсан тул цээжийг єргєсгєх мэс засал хийсэн ба энэ нь анхны косметик апираас байжээ. Монголын тэр vеийн удирдагч Цэдэнбал тvvнээс дутахгvй олон одонтой байсан боловч монгол хvний мэргэн ухаанаар бvхнийг шийджээ. Нvдээр vзээгvй гэрчvvдийн яриагаар бол тэрээр илvv гарсан одонгоо дотуур хувцсан дээрээ зvvчихдэг байжээ.
Уг толь бичигт манай олон сайхан vзvvлэлтийг тойролгvй дайрч бичсэн байна. Тэнд єгvvлэхдээ, ажил хийж л харагддаггvй болохоос эрчvvд ч хааяа тааралддаг. Мєн єрх тэргvvлсэн эмэгтэйчvvдийг олшруулах замаар хvvхнvvдийн эрх мэдлийг нь єргєжvvлж жендерийн асуудлыг амжилттай шийдэж буй орон хэмээн бас тодруулжээ. Бас Монгол Улсын тэргvvн хатагтайн нєхєр нь ард тvмэндээ єдєр шєнєгvй одон, цол, бэлэг тараадаг боловч цол бэлэглэгч эрхтэн нь богинодоод (мутрыг хэлж байна) хаанаа ч хvрэхгvй байгаа тухай єгvvлжээ.
Хэвийн хєгжилтэй орнуудад ард тvмэн нь цалин орлогоо голж жагсаал цуглаан хийдэг бол энд “єєрийн цээжинд ногдох дотоодын нийт одон медаль”-ийн тоо ба чанарыг чамлан улс тєрийн тэмцэл зохиох нь нэг бус гэнэ.
Олон улсын шагналд хорхойсогчдын нийгэмлэгээс тус оронд хэрэгжvvлж байгаа “Цээж болгонд одон, бєгс болгонд прзерватив” хєтєлбєрийн явуулын зохицуулагч Анапурна ибн Пандарпунч “монголчуудыг нийтэд нь амьжиргааны баталгаажих доод цол, шагналд хамруулна гэхэд 1000 орчим тэргvvн хатагтайтай болж нєхрvvд нь зэрэг одон гардуулахад 10 орчим жил орох тооцоо” гарсан тухай ярьж байна. Анапурна ибн Пандарпунчийн vгээр бол энэ бvхэнд санаагаар унах хэрэггvй, єєр гарц бас байдаг аж. Тухайлбал, гарал vvсэл нь авах юмгvй атлаа замаа алдсан завхуул бололгvй шударгаар амьдарсан хvмvvст єгдєг ”Ардын...ийм тийм юмчин” гэсэн гэрчилгээ байдаг. “Ардын...” гэдэг нь тайж язгуургvй, аристократ гаралгvй, євєг дээдэс нь хов хоосон байсан, ер нь гурван vеийн намтартаа гялайх юмгvй зайгуул хvнийг заадаг аж. Малаар бол vvлдэр угсаа нь авах танаггvй гэсэн санаа. Чингэсийн алтан ургийнхан, vндэсний сэхээтнvvд, хєрєнгєтнvvдийн удам болоод ирэхээрээ “ард бус” болдог хэмээн МАХН-ын тvvхээс иш татан байж тэнд наасан байх юм.
Монголын тєр засаг тулгар тєрийнхєє 800 жилийн дугираг ойгоор ард тvмнээ баярлуулах ажлыг хоригдлуудаас эхэлсэн байна. Хоригдлуудыг суллаж баярлуулсан ба дараагаар нь шоронд орох гавьяагvй боловч дажгvй юутай хvмvvсийг сонгон шагнал тvгээж эхэлжээ. Ийм ч уламжлалтай аж. Чингэс хаан 1206 онд ширээнд суумагцаа гянданд буй бvх хоригдолд эрх чєлєє олгох зарлиг гаргажээ. Гэтэл тэр vед Монголд гяндан ч, хоригдол ч байсангvй. Ингээд хаан зарлигаа засварлаж “єдгєє Бастил гянднаа хоригдон буй шvvхээр анх удаагаа ял шийтгvvлсэн, насанд хvрээгvй байхдаа хэрэг хийсэн...“ гэсэн єгvvлбэрийг нэмжээ. Чингэс хаан хэлсэндээ хvрдэг аавын хvv байсан тул тэр даруйдаа цэргээ цуглуулж, аваад єєрийн зарлигийг хэрэгжvvлэхээр Францыг зорьжээ. Европ руу хийсэн Чингэсийн аян дайн нь шагнал тvгээх зорилготой хоригдол чєлєєлєх дайн байсан гэдэг нь эндээс харагдана. Гэвч дэд бvтэц хєгжєєгvйн балгаар мориор Бастил орж амжаагvй ба энэ асуудлаар Ромын папт захидал илгээн Францад бvгд найрамдах засаг тогтохын хэрд тэдгээр хоригдлуудыг суллачих нь зvйтэй юм гэсэн санаагаа бичсэн байжээ.
Чухам тєр нь хоригдлуудаа илvvтэйгээр хайрлах тэнгэрлэг монгол ёсноос vvдэн засгийн хайр хишигт хvрэх янз бvрийн арга замууд ч гарчээ. Томоохон дугираг ойгоор (олон дугираг тэг орсон) нэгэнт энгvvнээр хєєцєлдєєд одон медаль авч чадахгvйгээ мэдэрсэн зарим иргэд “тvvх ой угтан” хэрэг хийж шоронд ордог аж. Ингээд єршєєлийн зарлигт багтан суллагдаж, тєрийн хишгийг хvртэн магнай тэнийдэг гэнэм.
Чингэс хоригдлуудыг сулласныхаа дараа єєртєє хэрэг болсон хvмvvсийг шагнасан байдлыг ч энд дурьдахгvй єнгєрєхийн аргагvй. Тэднийг ирээдvйд хэрэг хийж эрvv vvсгэгдэж, хоригдол болж байж л хvртэхээр тийм шагнал олгосон байдаг. Чингэс хааны “тєдєн удаагийн ялыг хэлцэхгvй болгоно” хэмээх тєрийн шагнал бол ирээдvйд гэмт хэрэг хийж байж л сая vр шимийг нь амсана, энгvvн шударгаар явбал хоосон дуусна гэсэн vг билээ
Гавьяат нь гавьяагvйгээсээ олон талаар илvv эрх дарх эдэлнэ. Тухайлбал, тэд дараалал харгалзахгvй авлига авах, баригдвал зохих хєнгєлєлт эдлэх эрхтэйгээр хулгай хийх гэхчлэн. Тvvгээр ч барахгvй гавьяатай хэсэгт хамрагдах иргэд нь тусгай эмнэлэгт нас барах эрхтэй байдаг тухай уг лавлахт бичжээ. Нарийн ярих юм бол гоо сайхны косметик хагалгаа гээч буянтай юм социализмын хvчээр бий болсон гэдгийг бас манай тvvхтэй холбон дурьджээ. Гоо сайхны хагалгаа нь одон медалиас эхтэй гэнэ. Зєвлєлтийн удирдагч Брежневийн шагнуулсан одон нь энгэртээ багтахгvй байсан тул цээжийг єргєсгєх мэс засал хийсэн ба энэ нь анхны косметик апираас байжээ. Монголын тэр vеийн удирдагч Цэдэнбал тvvнээс дутахгvй олон одонтой байсан боловч монгол хvний мэргэн ухаанаар бvхнийг шийджээ. Нvдээр vзээгvй гэрчvvдийн яриагаар бол тэрээр илvv гарсан одонгоо дотуур хувцсан дээрээ зvvчихдэг байжээ.
Уг толь бичигт манай олон сайхан vзvvлэлтийг тойролгvй дайрч бичсэн байна. Тэнд єгvvлэхдээ, ажил хийж л харагддаггvй болохоос эрчvvд ч хааяа тааралддаг. Мєн єрх тэргvvлсэн эмэгтэйчvvдийг олшруулах замаар хvvхнvvдийн эрх мэдлийг нь єргєжvvлж жендерийн асуудлыг амжилттай шийдэж буй орон хэмээн бас тодруулжээ. Бас Монгол Улсын тэргvvн хатагтайн нєхєр нь ард тvмэндээ єдєр шєнєгvй одон, цол, бэлэг тараадаг боловч цол бэлэглэгч эрхтэн нь богинодоод (мутрыг хэлж байна) хаанаа ч хvрэхгvй байгаа тухай єгvvлжээ.
Хэвийн хєгжилтэй орнуудад ард тvмэн нь цалин орлогоо голж жагсаал цуглаан хийдэг бол энд “єєрийн цээжинд ногдох дотоодын нийт одон медаль”-ийн тоо ба чанарыг чамлан улс тєрийн тэмцэл зохиох нь нэг бус гэнэ.
Олон улсын шагналд хорхойсогчдын нийгэмлэгээс тус оронд хэрэгжvvлж байгаа “Цээж болгонд одон, бєгс болгонд прзерватив” хєтєлбєрийн явуулын зохицуулагч Анапурна ибн Пандарпунч “монголчуудыг нийтэд нь амьжиргааны баталгаажих доод цол, шагналд хамруулна гэхэд 1000 орчим тэргvvн хатагтайтай болж нєхрvvд нь зэрэг одон гардуулахад 10 орчим жил орох тооцоо” гарсан тухай ярьж байна. Анапурна ибн Пандарпунчийн vгээр бол энэ бvхэнд санаагаар унах хэрэггvй, єєр гарц бас байдаг аж. Тухайлбал, гарал vvсэл нь авах юмгvй атлаа замаа алдсан завхуул бололгvй шударгаар амьдарсан хvмvvст єгдєг ”Ардын...ийм тийм юмчин” гэсэн гэрчилгээ байдаг. “Ардын...” гэдэг нь тайж язгуургvй, аристократ гаралгvй, євєг дээдэс нь хов хоосон байсан, ер нь гурван vеийн намтартаа гялайх юмгvй зайгуул хvнийг заадаг аж. Малаар бол vvлдэр угсаа нь авах танаггvй гэсэн санаа. Чингэсийн алтан ургийнхан, vндэсний сэхээтнvvд, хєрєнгєтнvvдийн удам болоод ирэхээрээ “ард бус” болдог хэмээн МАХН-ын тvvхээс иш татан байж тэнд наасан байх юм.
Монголын тєр засаг тулгар тєрийнхєє 800 жилийн дугираг ойгоор ард тvмнээ баярлуулах ажлыг хоригдлуудаас эхэлсэн байна. Хоригдлуудыг суллаж баярлуулсан ба дараагаар нь шоронд орох гавьяагvй боловч дажгvй юутай хvмvvсийг сонгон шагнал тvгээж эхэлжээ. Ийм ч уламжлалтай аж. Чингэс хаан 1206 онд ширээнд суумагцаа гянданд буй бvх хоригдолд эрх чєлєє олгох зарлиг гаргажээ. Гэтэл тэр vед Монголд гяндан ч, хоригдол ч байсангvй. Ингээд хаан зарлигаа засварлаж “єдгєє Бастил гянднаа хоригдон буй шvvхээр анх удаагаа ял шийтгvvлсэн, насанд хvрээгvй байхдаа хэрэг хийсэн...“ гэсэн єгvvлбэрийг нэмжээ. Чингэс хаан хэлсэндээ хvрдэг аавын хvv байсан тул тэр даруйдаа цэргээ цуглуулж, аваад єєрийн зарлигийг хэрэгжvvлэхээр Францыг зорьжээ. Европ руу хийсэн Чингэсийн аян дайн нь шагнал тvгээх зорилготой хоригдол чєлєєлєх дайн байсан гэдэг нь эндээс харагдана. Гэвч дэд бvтэц хєгжєєгvйн балгаар мориор Бастил орж амжаагvй ба энэ асуудлаар Ромын папт захидал илгээн Францад бvгд найрамдах засаг тогтохын хэрд тэдгээр хоригдлуудыг суллачих нь зvйтэй юм гэсэн санаагаа бичсэн байжээ.
Чухам тєр нь хоригдлуудаа илvvтэйгээр хайрлах тэнгэрлэг монгол ёсноос vvдэн засгийн хайр хишигт хvрэх янз бvрийн арга замууд ч гарчээ. Томоохон дугираг ойгоор (олон дугираг тэг орсон) нэгэнт энгvvнээр хєєцєлдєєд одон медаль авч чадахгvйгээ мэдэрсэн зарим иргэд “тvvх ой угтан” хэрэг хийж шоронд ордог аж. Ингээд єршєєлийн зарлигт багтан суллагдаж, тєрийн хишгийг хvртэн магнай тэнийдэг гэнэм.
Чингэс хоригдлуудыг сулласныхаа дараа єєртєє хэрэг болсон хvмvvсийг шагнасан байдлыг ч энд дурьдахгvй єнгєрєхийн аргагvй. Тэднийг ирээдvйд хэрэг хийж эрvv vvсгэгдэж, хоригдол болж байж л хvртэхээр тийм шагнал олгосон байдаг. Чингэс хааны “тєдєн удаагийн ялыг хэлцэхгvй болгоно” хэмээх тєрийн шагнал бол ирээдvйд гэмт хэрэг хийж байж л сая vр шимийг нь амсана, энгvvн шударгаар явбал хоосон дуусна гэсэн vг билээ
зочин
Зочин