Ч.КУЛАНДА: КАЗАХ ХҮМҮҮС ҮЕРХЛЭЭ САРААР ХЭМЖҮҮЛЭХ ҮНДЭСТЭН БИШ
Өнөөдөр манай казах түмний үндэсний баяр Наурыз болж байна. Наурызын баярын зочин маань та бүхний сайн танил, БСШУ-ы дэд сайд, хатагтай Ч.КУЛАНДА.
Өнөөдөр манай казах түмний үндэсний баяр Наурыз болж байна. Наурызын баярын зочин маань та бүхний сайн танил, БСШУ-ы дэд сайд, хатагтай Ч.КУЛАНДА.
-Юуны өмнө танд Наурызын баярын мэнд хүргэе. Хэдийгээр та хамгийн либериал үзэлтэй, яс үндэс, жалга довны ойлголтуудаас хол эмэгтэй ч энэ өдрийн зочноор таныг л урихаар шийдлээ?
-Баярлалаа.
-Хүмүүс хар бага наснаас эхлэн амьдралын зүй тогтлуудтай алхам алхмаар танилцдаг. Жишээ нь, бороо гэж ийм юм байдаг байна, цас гэж ийм юм байдаг юм байна, наадам гэж ийм юмыг хэлдэг юм байна гэх маягаар хорвоотой танилцдаг даа. Тэрэн шиг та Наурызтай хамгийн яаж танилцсан бэ?
-Намайг дөрөвдүгээр ангид байхад манай аав Алтанцөгц сумын нэгдлийн дарга байсан юм. Тэгэхэд л би анх удаа Наурызтай золгосон. Нэг их шөл их уудаг өдөр юм шиг санагдаж байсан. (инээв) Бас тэр өдөр манайд маш их хүн ирсэн. Тэгээд л дотроо энэ одоо ямар өдөр юм бол доо гэж бодож байснаа санадаг юм. Тэр бол Наурызын баяр байсан л даа. Ерөнхийдөө 1990 он хүртэл нэг их өргөн дэлгэр биш хаалттай маягтай энэ баярыг тэмдэглэдэг байсан. Аав маань нэгдлийн дарга учраас хүмүүс ялангуяа нутгийн малчид Наурызаар манайд их ирдэг байсан юм шиг байгаа юм. Аливаа үндэсний уламжлалт баяр наадам чинь малчдад их ойр байдаг шүү дээ. Хөдөө илүү их тэр зүйл нь хадгалагддаг. Ямар ч үзэл суртлаар хааж байсан байсан нутгийн зон олон дунд хадгалагдаад л яваад байдаг. Наурыз тэгж л тэсч ирсэн баяр.
-Мэдээж тэр үеийн нэгдлийн дарга гэдэг бол яруу алдарт МАХН-ын том зүтгэлтэн байсан гэсэн үг. Гэтэл та..?
-Аав маань МАХН-ын гишүүн байсан л даа. Хамгийн сүүлд тэтгэвэрт гарах хүртэл хийсэн ажил нь аймгийн намын хорооны зааварлагч.
-Тэр үед та улс төрийн сонголтоо хийчихсэн байсан уу?
-Хийлгүй яахав.
-Аав тань дургүй байсан байх даа?
-Эхлээд дургүй байсан. Сүүлдээ үр хүүхдээ бодсон уу, жам ёсоор намайг дагасан. Аавыгаа нас барсны дараа миний хамгийн их уйлсан нэг явдал байдаг л даа. Аавынхаа юмнуудаа хадгалдаг хайрцгийг уудалж үзлээ. Тэрэндээ одонгоо, авсан шагналаа, ямар нэгэн өөртэйгөө холбоотой бичиг баримтуудаа, гаргаж байсан шийдвэрүүд гээд бүх л юмаа хийдэг байсан. Тэрийг нь уудалж үзтэл аав маань нас баран бартлаа, өвдөж байсан үедээ хүртэл намынхаа татварыг үнэнчээр төлсөн байсан. Тэрийг үзээд би үнэхээр аавыгаа биширсэн. Тэгээд надаас болж хичнээн их шаналж байсан бол гэж бодохоос аавыгаа өрөвдөж маш их уйлсан. Гэр бүл дотор миний нөлөө их байсан л даа. Тэр нөлөөнөөс болж сүүлдээ бүгдээрээ л ардчиллыг дэмжиж, миний намыг дэмжиж явсан. Гэсэн ч аав маань цаанаа өөрийн насаараа зүтгэсэн намынхаа гишүүний татварыг эцсийн мөчөө хүртэл төлсөөр байсан байдаг. Энэ бол тэр үеийн хүмүүсийн яс чанар л юм даа.
-Та эцэг эхээс хэдүүлээ вэ?
-Би эцэг эхээс арвуулаа.
-Танай арван хүүхэд дотроос тань шиг ардчиллын үйл хэрэгт оролцсон хүүхэд бий юү?
-Яг одоо гар бие оролцож явж байгаа нь байхгүй ч гэсэн бүгдээрээ халуун ам бүлээрээ дэмжигчид байсан. Ялангуяа дүү нар маань. Одоо ч хэвээрээ.
-Таны ганц нэг ярилцлагыг уншиж байсан л даа. Зөндөө олон сонин баримтууд байдаг. Таны ээж их сонирхолтой хүн шиг санагддаг юм. Тийм дэг жаягтай ертөнцөд өсч торнисон охин нь эмэгтэй хүний хувьд янз бүрийн цочмог алхмууд хийж шоконд оруулж байсан байдаг. Казах охин гэхэд дандаа өөрийнхөөрөө явсан шугам танаас харагддаг. Эсвэл ээж тань таны хувьд хамгийн сайн найз тань байсан юм уу ?
-Миний ээж бол Баян-Өлгий аймгийн боловсролын гэх юм уу, Баян-Өлгийчүүдийг гэгээрүүлэх үйлст их хувь нэмэр оруулсан хүн л дээ. Гуч дөчин жил номын санч хийсэн хүн байгаа юм. Номын сангаар нь орж ном уншаагүй хүн гэж бараг байхгүй. Өнөөдрийн энэ УИХ-ын гишүүд хүртэл бүгд миний ээжийн гараас ном уншиж байсан хүмүүс. Номд их ойрхон өссөн болохоор тэр үү, бид бүгдээрээ л дээд сургууль төгссөн. Ээжийн маань нөлөө. Уншуулж өсгөсөн номын л ач тус болов уу гэж боддог юм. Олон хүүхэдтэй айлд хүүхдүүдээ Улаанбаатар оруулж сургана гэдэг бол амаргүй шүү дээ. Хэдий тийм ч гэсэн тэр хоёр маань яаж ийгээд л болгосон байгаа юм. Улаанбаатарт ирээд сургуульд орсны дараа бол миний үзэл бодол их өөрчлөгдсөн л дөө. Халхуудын амьдралын нөлөө надад үнэхээр их туссан. Төрж өссөн Баян-Өлгийн амьдралаас илүү Улаанбаатарчууд, нийслэлийнхний, халх үндэстнүүдийн амьдрал илүү өргөжчихсөн, илүү их хөгжчихсөн, нүд нь нээгдчихсэн нь намайг татсан. Тийм болохоор одоо ажиглахад миний найзууд дотор ч гэсэн казах хүний орон зай их бага байдаг. Казах хүмүүстэй би их бага нөхөрлөсөн байдаг. Одоо ч гэсэн надад казах найз ховор. Би төв монголчуудтайгаа илүү дотно амьдарч ирсэн. Тэр утгаараа өөрийн амьдралыг өөрийнхөө шийдвэрээр шийдэж явсан. Бусад казах охидоос тэс өөр замаар би явсан. Мэдээж миний тэр үед хийж байсан алхмууд манай ээж аавд их хүнд тусч байсан. Ялангуяа аав бол маш их шоконд орж байсан. Тэр үе чинь социализмын хатуу чанга үе шүү дээ.
-Та халх залуутай гэрлэж хамгийн анх тэднийг донсолгосон байх?
-Тийм. Би халх залуу сонгосон.
-Тэр үед бол аймаар хориглоно биз дээ?
-Хориглодог байсан. Яахав хууль байхгүй ч гэсэн хүмүүсийн оюун санаанд бол хэзээ ч “nо” шүү дээ. (инээв) Тэгсэн ч байлаа гэсэн үхсэн ч үр харам гэдэг үг бий. Намайг халх залуутай гэрлээд хүүхдээ төрүүлээд очиход гэр бүл маань хүлээгээд л авч байсан.
-Зарим нэг кино энэ тэрд үзүүлдгээр бол асар том эсэргүүцэлтэй нүүр тулдаг байсан юм шиг. Танд арай ч тийм эсэргүүцэл байгаагүй биз дээ?
-Надтай адилхан халх хүнтэй гэрлэсэн цөөхөн хүмүүс байсан л даа. Тэр хүмүүст тохиолдож байсан шиг чанга хатуу зүйлүүд надад бол байгаагүй. Мэдээж нутгийн хүмүүс бол миний явдлыг дэмжиж ярихгүй. Сайнаар хэзээ ч ярихгүй, дандаа сөргөөр ярина. Тэр утгаараа бол намайг дандаа алаг нүдээр харна.
-Та гэхдээ дараа нь тийм их үнээр олдсон хайр сэтгэлээсээ татгалзсан шүү дээ. Үндэсний уламжллаа сөрөн байж гэрлэчихээд, тэр бүх ачааллаа даагаад тэсээд гарсан атлаа яагаад холдчихсон юм бэ. Эсвэл хэтэрхий таны хувийн асуудал руу орох гээд байна уу?
-Тийм ээ. Гэхдээ ийм юмыг дэлгээд байх хэрэг байна уу даа…
-Тийм бол уучлаарай. Гэхдээ ийм явдал зөндөө л бүсгүйчүүдийн амьдралд тохиолддог шүү дээ?
-Хүний амьдралд янз бүрийн л юм болдог шүү дээ. Давж болдоггүй ч юм байна, давж гардаг ч юм байдаг. Төөрөг зураг нь таараагүй байж магадгүй юм.
-Та гэхдээ шашингүй үзэлтэн биз дээ?
-Үгүй. Ямар ч шашин байхгүй. Ёстой тэр тал руу бол явахгүй.
-Танай гэр бүлийнхэн ямар вэ. Өөрийнхөө үндэсний шашныг шүтдэг биз дээ?
-Ээж аав хоёр л шүтдэг.
-Улаанбаатарын төвд исламийн шашны гоё сүм баригдаж байгаа. Тийшээ очих хүний нэг та биш байх нь?
-Шашин бол нэг талаас хүмүүс сэтгэлээ ариусгах гэж ханддаг зүйл байх. Өөр ч бас янз янзын утгаар шашин шүтдэг л байх. Их өндөр хөгжчихсөн орнуудад шашин бол өөрийгөө ариусгах, сэтгэлээ ариусгах, муу юмаа мартах, хүнд буян болох гэх мэтийн агуулга тээж хөгжсөн байдаг. Одоогийн манайд байгаа шиг аврал эрэх, ямарваа нэгэн түшиг тулгуур хүсэх, бүтэхгүй байгаа юмаа даатгах гэж, эсвэл цөхрөл мухардлын үедээ ханддаг маягаар биш. Энэ талаараа гадны соёлоос ялгаатай харагдаад байдаг юм. Барууны орнуудад хүмүүс шашныхаа номыг уншчихаад л, дуу дуулчихаад л ажлаа хийгээд явж байдаг. Бид болохоор бүтэхгүй л юм болбол шашин барааддаг. Тийм болохоор одоохондоо би шашнаас юм гуймааргүй санагддаг. Надад болохгүй байгаа юмаа гаднын хүчээр хийлгэх, ямар нэгэн далдын хүчинд итгэж даатгах зан байдаггүй.
-Таны Куланда гэдэг нэр яг ямар утгатай вэ?
-Кулан гэдэг какахаар хулан гэсэн үг. Да гэдэг бол даага, тай гэсэн үг л дээ. Тэр тай нь явсаар байгаад да болоод хэвшчихсэн. Тэгэхээр Куланда гэдэг үг бол Хулангийн даага гэсэн үг юм уу даа.
-Нэрний тань утгыг тусгайлан тайлбарлаж өгөөгүй юм уу?
-Үгүй.
-Ховор нэр байх. Монголд Куланда гэж нэр хэд байгаа бол?
-Казах хүмүүс дотор бол байгаа.
-Манай монголчууд бие биеэ хошигнож их шоглодог. Увсынхныг яс чанар муутай, булагнуур, Булганынхныг будлиантай гэдэг. Тэрэн шиг ардын дунд “Сайн хасаг сарын найз” гэдэг үг бий. Казах хүнд итгэж болохгүй. Хэт найрсаг, бөөрөнхий, хатуугаар хэлбэл зусарч гэдэг. Яагаад ингэж хэлээд байдаг юм бол. Та сонсч байсан байлгүй?
-Сонсолгүй яадаг юм. (инээв) Баатар ороод ирсэн чинь баатар дээшээ дээшээ л гээд байснаа дарга ороод ирсэн чинь дарга дээшээ, баатар доошоо гэсэн гэдэг алдартай шог яриа байдаг биз дээ. Би тэр яриаг нийт үндэстний зан төрхийг илэрхийлнэ гэж бодохгүй байна л даа. Эерэг талаас нь харах юм бол удирдаж байгаа хүндээ хүндэтгэлтэй хандах үүднээс гарсан яриа биз гэж боддог. Тэр нь наргиа яриа болоод дэлгэрсэн байж магадгүй. Нэг хүний хувийн шинж чанарыг нийтэд тохож дүгнэх өөрөө өрөөсгөл зүйл байх тийм үү. Ер нь бол казах хүмүүс айхтар бялдууч улсууд биш. Үндэстэн болгонд нэг нийтлэг шинж байна ш дээ. Түүгээр үзэх юм бол зусарч бялдууч хүмүүс биш харин ч хатуу, барагтай юмыг тоодоггүй хүмүүс юм болов уу. Надад л лав тэгж л ойлгогддог. Үнэнч хүндээ бол маш үнэнч хүмүүс. Ер нь казах хүмүүс бол үерхлээ сараар хэмжүүлэх хүмүүс биш. Тэр бол наргиа, дайвар үг. Саяхан би Баабарын бичсэн нийтлэлийг уншиж байсан чинь монголчуудын дунд өөрийнхөө хамгийн муу хүнийг хужаа гээд харлуулаад хэлчихдэг заншил тогтсон гэж бичсэн байсан. Тэрэн дотор Буриад, Казах хоёрыг л тэгж хэлж чаддаггүй. Бусад хэнийг ч гэсэн хужаа гэж гүтгээд л харлуулж чаддаг гэсэн байсан. Тэр утгаараа бол өөрийхөө ментолитотыг сайн хадгалдаг үндэстэн. Миний тухайд гэхэд монгол хүнтэй суусан, япон хүнтэй суусан гээд баримтууд бий. Нуух юм байхгүй ш дээ. Тэгсэн ч энэ монголжчихсон хүүхэн, монгол хүүхэн гэж намайг хэн нь ч хэлдэггүй. Казахаараа л байж байгаа юм.
-Японы ард түмэнд хүнд гамшиг учирлаа. Үнэхээр гайхамшигтай хаттай ард түмэн юм аа. Дэлгүүр нь нурж байхад ажилтнууд нь лангуугаа түшээд л зогсч байх жишээтэй. Үнэхээр тэднийг хараад дэлхийн нийтээрээ өмөрсөн байх. Манайд ч зөндөө хөдөлгөөн өрнөлөө. Харин сүүлдээ жаахан сэтгэлийн хөөрөл явчихав уу гэж харж байна. Та юу гэж бодож байна?
-Үнэхээр тэр зовлонг хараад хэний ч гэсэн сэтгэл эмтэрч байна шүү дээ. Би ч гэсэн элэг эмтэрч уйлсан. Гэхдээ л Монголд бол үнэхээр сүржигнүүлчихлээ гэж би бодож байна. Бусдад учирсан зовлонг аваачиж аймшиг болгож олон хоног цацлаа. Тэнд болж байгаа эмгэнэлтэй үйл явдлыг энд хүмүүст сүр бадруулсан мэдээлэл болгож цацсан. Тэр хэмжээ тунгүй ажиллагаагаараа тэнд байгаа хүмүүсийг авчрахад хэвлэл мэдээлэл асар их үүрэг гүйцэтгэсэн. Ер нь тэнд байгаа монголчуудаа манай хэвлэлийнхэн л дуудчихлаа л даа. Хамгийн гол нь эцэг эхийг нь үймүүлчихсэн юм чинь. Энэн дээр монгол, япон хоёр хүний үндэсний сэтгэхүйн ялгаа бол аягүй их харагдлаа. Хаа байсан тэр Кобигоос оюутан хүүхэд наашаа хүрээд ирчихсэн байгаа юм чинь. Коби чинь Японы бүр урд зүг шүү дээ. Тэрийг хаяж ирэх ямар хэрэг байгаа юм. Яг тэр гамшгийн бүсээс бол ирдэг л юм байгаа биз. Тэгээд зовлон болж байгаа тохиолдолд бол хамтдаа л тэр зовлонгийг нь үүрэлцэх хэрэгтэй шүү дээ. Тэндэхийн хоолыг идэж, тэндэхийн мөнгөөр сурч байгаа хүмүүсээс гарч байгаа алхам болгоомжтой байх ёстой байсан гэж би хувьдаа жаахан харамссан. Японууд бол үгээр хэлж илэрхийлэхийн аргагүй мундаг гайхамшигтай улс л даа.
-Ажил амьдралд нь зарчим л үйлчилдэг. Ямар ч сэтгэлийн хөөрөл, стандарт бус алхмууд байхгүй?
-Тэр талаар бол тэдэнтэй өрсөлдөх улс байхгүй л дээ.
-Манай монголчуудаас ч гэсэн үргэлж хүнээс авч, гуйж байх биш бас бусдад өгье гэдэг сэтгэл байдаг нь харагдлаа. Энэ бол нийгмээс ирж байгаа нэг эерэг дохио биз дээ?
-Тийм. Хүний сэтгэлийг бол хэмжихийн аргагүй. Сэтгэл шиг үнэлэмжтэй юм гэж байхгүй ш дээ. Мөнгө, эд барааг үнэлдэг мөртлөө сэтгэлийг бол хэзээ ч үнэлж чадахгүй. Би Японы Элчин сайдтай ярьсан л даа. Та нарт бид яаж туслах вэ. Одоо бид юу хийж, яах ёстой вэ гэж. Үнэндээ тэр хүмүүсийг өрөвдөж, тэр хүмүүсийг дэмжих сэтгэл л байхад болоо шүү дээ. Японы ард түмэн бол тэр нурангин дороос босоод л ирнэ. Дайны дараа ч гэсэн ямар их зовлон үзсэн билээ. Тэсээд л гарч ирсэн. Яагаад Японы ард түмэнд ийм их зовлон үзүүлэх зураг төөргийг өгсөн юм бол гэж хүртэл би дотроо их бодсон. Дайн, тэр атомын бөмбөг, газар хөдлөлт…Ингэж өөрсдөөсөө шалтгаалахгүйгээр их зовлон амссан ард түмэн ховор байхаа. Дотроо бужигнаж байгаа хүмүүс бол өөр хэрэг шүү дээ. Манай монголчуудад сайхан сэтгэл байна аа. Байлгүй яахав. Элчин сайд хэлж байна лээ. Монголчуудын энэ сайхан сэтгэлийн хариуг барих цаг ирэх байх. Их баярлалаа гэж хэлэх цаг ирнэ байх аа гэж.
-Та бол манай хэвлэл мэдээллийн салбараас улс төрд гарсан хүмүүсийн нэг. Тэр утгаараа бид үргэлж хүндэтгэлтэй ханддаг. Таны удирдаж байсан телевизийн (МҮОНТ ) тухай асуух гээд байна л даа. Энэ телевизтэй холбоотой шүүмжлэлүүд нэлээн гарч байна. Үнэхээр Үндэсний телевиз улстөржөөд байдаг юм уу. Яагаад ийм хардлага дандаа тийшээ чиглээд байдаг юм бэ. Өөрсдөд нь байна уу, эсвэл нийгэмд байна уу?
-Миний ажиллаж байсан үед үндэсний телевиз бол Засгийн газрын харьяа байгууллага байсан. Тийм болохоор Засгийн газрын үйл ажиллагааг дэмждэг, тэдний үйл ажиллагааг илүү сурталчилдаг байсан. Ер нь үндэсний телевиз тэр утгаараа бол дандаа улс төрийн үзэл суртлын зэвсэг болж байсан шүү дээ. Хэн эрх барьж байна тэр намын л гарт ордог байсан. Тэгээд тэрнээс нь чөлөөлсөн юм ш дээ. Чөлөөлсөн ч гэсэн бүрэн арилаагүй л дээ. Хамгийн гол нь удирдлагаасаа шалтгаална. Бид тухайн үед ажилтнууддаа тэрийг хий, энийг гарга гэж үүрэг өгдөг байсан. Ийм асуудал байсан. Тэд бол үүрэг гүйцэтгэгчид. Тэгэхээр тэдэнд буруу байхгүй. Бодлогыг нь барьж байгаа хүмүүсээс их юм шалтгаална л даа. Одоо ч гэсэн тэр өнгө аяс цухалддаг л юм. Өнөөдөр яагаад хүмүүс тэр телевизийг онцолж шүүмжилж байна вэ гэвэл ард түмний татвараар санхүүжиж байгаад нь л байгаа юм. Тийм учраас ч хөндлөнгийн хүмүүс шүүмжлэх эрхтэй байгаа юм. Олон нийтийн л төлөө ажиллах ёстой болохоос биш элдэв үзэл суртал, улс төр, хэн нэгэн эрх тушаалтан, Засгийн газарт үйлчлэх ёсгүй шүү дээ. Тэр бодлого нь алдагдсан гэж үзээд нэг талаас шүүмжлэлтэй хандаж байгаа байх. Бас зарим хүн зохион байгуулалттайгаар өөрсдийн буруу үйлдлийг хаацайлах гэж үндэсний телевиз рүү дайрах явдал ч гарч байгаа байх. Хэвлэлээр хүн гүтгэж гүжирдэх, нэр хүндийг нь гутаах явдал бол ер нь гэмт хэрэг шүү дээ. Хэвлэл хүссэн болгоноо гүтгэдэг талбар биш. Тэр үнэний талд зогссон гэдэг шалтгаанаар үндэсний телевиз рүү дайрч байгаа бол зохисгүй явдал. Үнэний талд зогсохоосоо телевиз сонин айх ёсгүй. Саяын тохиолдолд МҮОНТ-ийг тийм алхам хийсэн гэж бодож байна. Увайгүй үйлдэл хийчихээд тэрийг нь хаацайлсангүй гэж телевиз рүү дайрч болохгүй л дээ.
-Манай сонинуудын тухайд ч заримдаа арай ч дэндлээ дээ гэмээр хэвийлт харагддаг л даа. Сүүлийн үед бол манай хэвлэл мэдээллийнхэн Засгийн газартай хэт найрсаг аж төрдөг болсон. Хэвлэл аливаа Засгийн газрын найз байх ёсгүй шүү дээ. Одоогийн хэм хэмжээ танд хэтийдсэн харагддаг уу?
-Хэвлэл мэдээлэл хамгийн задгай гэж хэлэхээр хөгжсөн газар бол Монгол шүү дээ. Хүнийх нь тоог хэвлэлтэй нь харьцуулах юм бол хэтэрсэн согог харагдна. Үнэхээр заримдаа бол ичиж байна. Нэг бол хэтэрхий үгүйсгэнэ. Нэг бол хэтэрхий зусардаж магтана. Энэ бол хэвлэл мэдээлэлд байж болшгүй зүйл. Хэвлэл мэдээлэл бол бодит байдлыг л хүргэх ёстой. Хэвлэл мэдээлэл бол хэнээс ч хараат бус чөлөөтэй үйл ажиллагаагаа явуулах ёстой. Гагцхүү юуг баримтлах ёстой вэ гэвэл бодит байдлыг, үнэн юмыг л мэдээлэх. Сүүлийн үед яагаад ингэтэл их Засгийн газарт зусарддаг болсныг би ч гайхаж байна. Мэдээж дандаа бас хийсэн болгоныг нь үгүйсгээд байж болохгүй. Хэрэв энэ хэм хэмжээ хэтэрвэл Засгийн газар, эрх баригчдыг ард түмнээс холдуулна. Нийгэмд хүйтэн таагүй уур амьсгал дэгдээнэ. Заримдаа бол төрийн бодлогын эсрэг, Засгийн газрын эсрэг ард түмний дургүйцлийг бий болгодог гол хөшүүргийг хэвлэл мэдээлэл хийгээд байдаг нь үнэн. Хэтэрхий өдөөдөг. Бидний араншин өөрөө хэтэрхий чөлөөтэй, дээр нь хэвлэл маань хэтэрхий зарчимгүй болохоор хэцүү юм даа.
-Одоо бол та боловсролын салбарт алба хашиж байна. Боловсролын салбарт сүүлийн жилүүдэд асар их хөрөнгө оруулалт хийгдэж байна. Үүнийг дагаад олон шинэчлэлүүд явагдаж байгаа. Өнгөрсөн жилийн хамгийн том ахиц гэвэл та юуг онцлох вэ?
-Боловсролтой иргэдтэй байж байж л нийгэм хөгжинө шүү дээ. Бидний энэ хөгжлийн удаашрал маань ерөөсөө гүйцэд боловсроогүйтэй л холбоотой. Хамгийн наад зах нь нийгэмд хэрэгтэй, улс оронд хэрэгтэй, өөртөө хэрэгтэй мэргэжил боловсролыг сонгох боломжийг ард иргэд маань олж чадаагүй байна. Тэрнээсээ болоод дээд боловсролын бодлого алдагдсан. Хүн болгон би одоо юу хийж амьдрах вэ, яах вэ гэдгийгээ мэдэхгүй. Дээд сургууль л төгсвөл боллоо гэсэн аянд мордсон. Ерөнхий боловсролын дунд сургууль төгссөн хүний бараг 80-90 хувь нь дээд сургуульд орж байна ш дээ. Монгол шиг ийм гайхамшигтай орон байхгүй. Ер нь бид олон юмаараа хачирхалтай гайхамшгийн эзэд л дээ. Өнгөрсөн жилд хийсэн хамгийн том дэвшил гэх юм бол тэр олон задгай явсан их дээд сургуулиудыг хумих нэгтгэх ажиллагаа хийгдэж эхэлсэн явдал. Сургуулийн тоо багассан. Иргэдэд мэргэжлийн чиг баримжааг хэлж эхэлсэн. Энэ бол бас нэг том алхам. Битгий хуульч болох гэж зүтгэ. Гарч ирээд чамд ажил олдохгүй шүү. Учир нь ажилгүй хуульчдын тоо газар авчихсан байна. Битгий сэтгүүлч болох гэж зүтгэ. Сэтгүүлчид пиг болсон шүү, гадуур сэтгүүлч нэртэй охид олон байна. Чамд тусгай авьяас чадвар заяагаагүй л бол ийшээ бүү хошуур. Англи хэлний багш битгий болох гэж хуйлар. Гадуур хальт мульт хэлтэй залуус дүүрэн байна. Бүгд ажлын байргүй. Тийм болохоор өнөөдөр бидэнд юу хэрэгтэй байна вэ гэдгийг нийгэмдээ хэлж чадсан. Гэхдээ Монголын нийгмийн хөгжлийг бол үнэхээр гүйцэхгүй байна. Маш их хувьсаж өөрчлөгдөж байгаа учраас бид бэлэн биш байна. Маш олон асуудал хуримтлагдаж байсан байна. Тэрийгээ эхлээд цэгцэлж авмаар байна. Одоо монголын хөгжлийн чиг хандлагыг уул уурхай тодорхойлж эхэллээ. Энэ рүү маш олон мөнгө төгрөгийн урсгал явж байна. Дагаад боловсон хүчний бодлого явагдах ёстой байтал бэлэн биш. Тэнд ажиллах хүн маань дутагддаг. Тэгээд дутагдсан тэр цэг дээрээ хэнийг авчирдаг вэ гэхээр хятадуудыг авчирдаг. Тэгэнгүүт ард түмний дургүй хүрдэг. Ганцхан жишээ хэлчихье. Оюутолгой ажилд авна гээд зар өгдөг юм байна л даа. Нэг сая 300 мянгаас, нэг сая 500 мянган төгрөгийн цалинтай. Гурван сар дадлагажуулах шаардлагатайгаар. Тэгэхэд л залуучууд өө, гурван сар сургана, бас дадлагажуулна гэж байна шүү дээ. Яасан залхуутай юм бэ, шал утгагүй юм гээд Солонгос явах бүртгэлд очоод дугаарлаад зогсчихдог. Тэнд очиж ажлаад авч байгаа цалинг нь өөрийнхөө эх оронд, өөрийнхөө гэр бүлийнхээ дэргэдээс авах боломж нь байгаад байдаг. Солонгост очоод авах цалин нь нэг сая 500 мянга хүрэхгүй. Сард 700 доллар. Тийм хөлсөөр л манай залуус боолын ажил хийж байна ш дээ. Тэгэхээр монгол хүмүүсийн сэтгэл зүйг өөрчлөх тал дээр хэвлэл мэдээлэл туслах хэрэгтэй байна. Хэвлэл мэдээлэл ийм л үүрэг гүйцэтгэмээр байна. Ордонд ороод хэдэн хүний мөрийг мөшгөөд муугаар хэлээд гүйгээд байх л ажил хийгээд байна ш дээ. Ийм ийм зүйлсээ хамтарч хийвэл манай улс бол хөгжинө. Ерөөсөө л монголд хэдэн улстөрчдийг л ард түмний амны зугаа болгодог хэвлэл мэдээлэл байна. Ард түмэндээ дандаа ийм мэдээлэл өгөөд байх юм бол бид өөдлөхгүй. Хэвлэлийн хуулийг ч гэсэн янзалмаар байна. Болдогсон бол телевизүүдэд сонгуулийн сурталчилгаа хийх эрхийг нь хасах ёстой юм шиг санагддаг. Японд ганцхан NHK л зөвхөн намуудын сурталчилгааг тэгш хийдэг. Өөр хувийн телевизүүд бол хүн сурталчилдаггүй. Энэ мэтээ ч гэсэн цэгцэлмээр байна л даа. Байнгын хорооны хурал сурвалжлуулахгүй гэхэд л юу болов. Ямар хэрэг байгаа юм бэ байнгын хорооны хурлыг үзээд. Тэрний оронд зах дээр ажиллаад хүн яаж амьдарч байна, өөдрөг сайхан юмны төлөө хүн үхтэлээ зүтгэж яаж амьдарч байгааг үзүүл л дээ. Тийм хүмүүс зөндөө байна ш дээ. Боловсролын салбарт хийсэн ажлын үр дүн бол нэг өдрийн дотор гардаггүй. Яваандаа харагдах байх аа. Гэхдээ бас нэг анхаармаар юм бол гаднын зээл тусламжийг үр дүнгүй ашиглаж байгаа юм үнэндээ их байна.
-Нийтдээ юү?
-Өөр яамд дээр яадаг юм. Манай яаман дээр бол байна. Заримдаа гадаадынхан ч өөрсдийнхөө юмыг тулгах юм, тэгээд болсон болоогүй авч хэрэгжүүлэх юм. Ер нь бол асар их үрэлгэн байна. Маш их олон сая төгрөгний төсөл яригдаад байгаа мөртлөө үр дүн муутай байна. Тэрийг яг эрэлттэй, хэрэгцээтэй юманд нь зарах ёстой байхгүй юу.
-Сурах бичиг тойрсон тендер дээр хэрүүл зодоон яваад байдаг. Тэр цэгцэрч байна уу?
-Цэгцрэгдэхгүй л байна ш дээ. Тийм маргаан яваад л байдаг юм.
-Ерөнхий боловсролын шалгалтыг тойрсон хэл үг бас их бий. Энэ жил шинэ ахиц гарав уу?
-Ахиц гарсан. Хүүхдүүд богинохон хугацаанд авч чадахгүй байна гэж байна. Тэгэхээр нь хугацааг нь уртасгасан. Тестүүдийн талаар аягүй их хэл ам гардаг. Тэрийг цэгцлэх гээд л байна. 100 хувь бүрэн арилгаж чадаагүй байна.
-Ноднин гэхэд англи хэлний тест нь өөрөө буруу байсан гэсэн шүүмжлэл гараад л байсан ?
-Юм болгоныг нэг өдөр бүгдийг нь хийнэ гэдэг бол худлаа. Дээр нь манай ард түмэн улам нарийн ухаантай болж байна ш дээ. Нэг алхам урагшаа юм хийх юм бол тэрийг сөрж яаж нарийн залилж, юу хийх вэ гэдгийг бодоод олчихоод байна.
-Техник мэргэжлийн сургуулийн орон зайг сэргээх талаар ямар бодлого явж байгаа вэ?
-Тэр бүр маш сайн явж байгаа. Хуучин ТМС гэж муу сурлагатай хүүхдүүдийг явуулдаг сургууль байсан. (инээв) Гэтэл тэр маань байхгүй болоод Монголд ажил хийдэг хүнгүй болчихсон. Тэрийгээ сэргээх гээд ажиллаж байна. Тусгай агентлагтай болсон. Гадна дотнын хүмүүс ч гэсэн тусалж байгаа.
-Юуны өмнө танд Наурызын баярын мэнд хүргэе. Хэдийгээр та хамгийн либериал үзэлтэй, яс үндэс, жалга довны ойлголтуудаас хол эмэгтэй ч энэ өдрийн зочноор таныг л урихаар шийдлээ?
-Баярлалаа.
-Хүмүүс хар бага наснаас эхлэн амьдралын зүй тогтлуудтай алхам алхмаар танилцдаг. Жишээ нь, бороо гэж ийм юм байдаг байна, цас гэж ийм юм байдаг юм байна, наадам гэж ийм юмыг хэлдэг юм байна гэх маягаар хорвоотой танилцдаг даа. Тэрэн шиг та Наурызтай хамгийн яаж танилцсан бэ?
-Намайг дөрөвдүгээр ангид байхад манай аав Алтанцөгц сумын нэгдлийн дарга байсан юм. Тэгэхэд л би анх удаа Наурызтай золгосон. Нэг их шөл их уудаг өдөр юм шиг санагдаж байсан. (инээв) Бас тэр өдөр манайд маш их хүн ирсэн. Тэгээд л дотроо энэ одоо ямар өдөр юм бол доо гэж бодож байснаа санадаг юм. Тэр бол Наурызын баяр байсан л даа. Ерөнхийдөө 1990 он хүртэл нэг их өргөн дэлгэр биш хаалттай маягтай энэ баярыг тэмдэглэдэг байсан. Аав маань нэгдлийн дарга учраас хүмүүс ялангуяа нутгийн малчид Наурызаар манайд их ирдэг байсан юм шиг байгаа юм. Аливаа үндэсний уламжлалт баяр наадам чинь малчдад их ойр байдаг шүү дээ. Хөдөө илүү их тэр зүйл нь хадгалагддаг. Ямар ч үзэл суртлаар хааж байсан байсан нутгийн зон олон дунд хадгалагдаад л яваад байдаг. Наурыз тэгж л тэсч ирсэн баяр.
-Мэдээж тэр үеийн нэгдлийн дарга гэдэг бол яруу алдарт МАХН-ын том зүтгэлтэн байсан гэсэн үг. Гэтэл та..?
-Аав маань МАХН-ын гишүүн байсан л даа. Хамгийн сүүлд тэтгэвэрт гарах хүртэл хийсэн ажил нь аймгийн намын хорооны зааварлагч.
-Тэр үед та улс төрийн сонголтоо хийчихсэн байсан уу?
-Хийлгүй яахав.
-Аав тань дургүй байсан байх даа?
-Эхлээд дургүй байсан. Сүүлдээ үр хүүхдээ бодсон уу, жам ёсоор намайг дагасан. Аавыгаа нас барсны дараа миний хамгийн их уйлсан нэг явдал байдаг л даа. Аавынхаа юмнуудаа хадгалдаг хайрцгийг уудалж үзлээ. Тэрэндээ одонгоо, авсан шагналаа, ямар нэгэн өөртэйгөө холбоотой бичиг баримтуудаа, гаргаж байсан шийдвэрүүд гээд бүх л юмаа хийдэг байсан. Тэрийг нь уудалж үзтэл аав маань нас баран бартлаа, өвдөж байсан үедээ хүртэл намынхаа татварыг үнэнчээр төлсөн байсан. Тэрийг үзээд би үнэхээр аавыгаа биширсэн. Тэгээд надаас болж хичнээн их шаналж байсан бол гэж бодохоос аавыгаа өрөвдөж маш их уйлсан. Гэр бүл дотор миний нөлөө их байсан л даа. Тэр нөлөөнөөс болж сүүлдээ бүгдээрээ л ардчиллыг дэмжиж, миний намыг дэмжиж явсан. Гэсэн ч аав маань цаанаа өөрийн насаараа зүтгэсэн намынхаа гишүүний татварыг эцсийн мөчөө хүртэл төлсөөр байсан байдаг. Энэ бол тэр үеийн хүмүүсийн яс чанар л юм даа.
-Та эцэг эхээс хэдүүлээ вэ?
-Би эцэг эхээс арвуулаа.
-Танай арван хүүхэд дотроос тань шиг ардчиллын үйл хэрэгт оролцсон хүүхэд бий юү?
-Яг одоо гар бие оролцож явж байгаа нь байхгүй ч гэсэн бүгдээрээ халуун ам бүлээрээ дэмжигчид байсан. Ялангуяа дүү нар маань. Одоо ч хэвээрээ.
-Таны ганц нэг ярилцлагыг уншиж байсан л даа. Зөндөө олон сонин баримтууд байдаг. Таны ээж их сонирхолтой хүн шиг санагддаг юм. Тийм дэг жаягтай ертөнцөд өсч торнисон охин нь эмэгтэй хүний хувьд янз бүрийн цочмог алхмууд хийж шоконд оруулж байсан байдаг. Казах охин гэхэд дандаа өөрийнхөөрөө явсан шугам танаас харагддаг. Эсвэл ээж тань таны хувьд хамгийн сайн найз тань байсан юм уу ?
-Миний ээж бол Баян-Өлгий аймгийн боловсролын гэх юм уу, Баян-Өлгийчүүдийг гэгээрүүлэх үйлст их хувь нэмэр оруулсан хүн л дээ. Гуч дөчин жил номын санч хийсэн хүн байгаа юм. Номын сангаар нь орж ном уншаагүй хүн гэж бараг байхгүй. Өнөөдрийн энэ УИХ-ын гишүүд хүртэл бүгд миний ээжийн гараас ном уншиж байсан хүмүүс. Номд их ойрхон өссөн болохоор тэр үү, бид бүгдээрээ л дээд сургууль төгссөн. Ээжийн маань нөлөө. Уншуулж өсгөсөн номын л ач тус болов уу гэж боддог юм. Олон хүүхэдтэй айлд хүүхдүүдээ Улаанбаатар оруулж сургана гэдэг бол амаргүй шүү дээ. Хэдий тийм ч гэсэн тэр хоёр маань яаж ийгээд л болгосон байгаа юм. Улаанбаатарт ирээд сургуульд орсны дараа бол миний үзэл бодол их өөрчлөгдсөн л дөө. Халхуудын амьдралын нөлөө надад үнэхээр их туссан. Төрж өссөн Баян-Өлгийн амьдралаас илүү Улаанбаатарчууд, нийслэлийнхний, халх үндэстнүүдийн амьдрал илүү өргөжчихсөн, илүү их хөгжчихсөн, нүд нь нээгдчихсэн нь намайг татсан. Тийм болохоор одоо ажиглахад миний найзууд дотор ч гэсэн казах хүний орон зай их бага байдаг. Казах хүмүүстэй би их бага нөхөрлөсөн байдаг. Одоо ч гэсэн надад казах найз ховор. Би төв монголчуудтайгаа илүү дотно амьдарч ирсэн. Тэр утгаараа өөрийн амьдралыг өөрийнхөө шийдвэрээр шийдэж явсан. Бусад казах охидоос тэс өөр замаар би явсан. Мэдээж миний тэр үед хийж байсан алхмууд манай ээж аавд их хүнд тусч байсан. Ялангуяа аав бол маш их шоконд орж байсан. Тэр үе чинь социализмын хатуу чанга үе шүү дээ.
-Та халх залуутай гэрлэж хамгийн анх тэднийг донсолгосон байх?
-Тийм. Би халх залуу сонгосон.
-Тэр үед бол аймаар хориглоно биз дээ?
-Хориглодог байсан. Яахав хууль байхгүй ч гэсэн хүмүүсийн оюун санаанд бол хэзээ ч “nо” шүү дээ. (инээв) Тэгсэн ч байлаа гэсэн үхсэн ч үр харам гэдэг үг бий. Намайг халх залуутай гэрлээд хүүхдээ төрүүлээд очиход гэр бүл маань хүлээгээд л авч байсан.
-Зарим нэг кино энэ тэрд үзүүлдгээр бол асар том эсэргүүцэлтэй нүүр тулдаг байсан юм шиг. Танд арай ч тийм эсэргүүцэл байгаагүй биз дээ?
-Надтай адилхан халх хүнтэй гэрлэсэн цөөхөн хүмүүс байсан л даа. Тэр хүмүүст тохиолдож байсан шиг чанга хатуу зүйлүүд надад бол байгаагүй. Мэдээж нутгийн хүмүүс бол миний явдлыг дэмжиж ярихгүй. Сайнаар хэзээ ч ярихгүй, дандаа сөргөөр ярина. Тэр утгаараа бол намайг дандаа алаг нүдээр харна.
-Та гэхдээ дараа нь тийм их үнээр олдсон хайр сэтгэлээсээ татгалзсан шүү дээ. Үндэсний уламжллаа сөрөн байж гэрлэчихээд, тэр бүх ачааллаа даагаад тэсээд гарсан атлаа яагаад холдчихсон юм бэ. Эсвэл хэтэрхий таны хувийн асуудал руу орох гээд байна уу?
-Тийм ээ. Гэхдээ ийм юмыг дэлгээд байх хэрэг байна уу даа…
-Тийм бол уучлаарай. Гэхдээ ийм явдал зөндөө л бүсгүйчүүдийн амьдралд тохиолддог шүү дээ?
-Хүний амьдралд янз бүрийн л юм болдог шүү дээ. Давж болдоггүй ч юм байна, давж гардаг ч юм байдаг. Төөрөг зураг нь таараагүй байж магадгүй юм.
-Та гэхдээ шашингүй үзэлтэн биз дээ?
-Үгүй. Ямар ч шашин байхгүй. Ёстой тэр тал руу бол явахгүй.
-Танай гэр бүлийнхэн ямар вэ. Өөрийнхөө үндэсний шашныг шүтдэг биз дээ?
-Ээж аав хоёр л шүтдэг.
-Улаанбаатарын төвд исламийн шашны гоё сүм баригдаж байгаа. Тийшээ очих хүний нэг та биш байх нь?
-Шашин бол нэг талаас хүмүүс сэтгэлээ ариусгах гэж ханддаг зүйл байх. Өөр ч бас янз янзын утгаар шашин шүтдэг л байх. Их өндөр хөгжчихсөн орнуудад шашин бол өөрийгөө ариусгах, сэтгэлээ ариусгах, муу юмаа мартах, хүнд буян болох гэх мэтийн агуулга тээж хөгжсөн байдаг. Одоогийн манайд байгаа шиг аврал эрэх, ямарваа нэгэн түшиг тулгуур хүсэх, бүтэхгүй байгаа юмаа даатгах гэж, эсвэл цөхрөл мухардлын үедээ ханддаг маягаар биш. Энэ талаараа гадны соёлоос ялгаатай харагдаад байдаг юм. Барууны орнуудад хүмүүс шашныхаа номыг уншчихаад л, дуу дуулчихаад л ажлаа хийгээд явж байдаг. Бид болохоор бүтэхгүй л юм болбол шашин барааддаг. Тийм болохоор одоохондоо би шашнаас юм гуймааргүй санагддаг. Надад болохгүй байгаа юмаа гаднын хүчээр хийлгэх, ямар нэгэн далдын хүчинд итгэж даатгах зан байдаггүй.
-Таны Куланда гэдэг нэр яг ямар утгатай вэ?
-Кулан гэдэг какахаар хулан гэсэн үг. Да гэдэг бол даага, тай гэсэн үг л дээ. Тэр тай нь явсаар байгаад да болоод хэвшчихсэн. Тэгэхээр Куланда гэдэг үг бол Хулангийн даага гэсэн үг юм уу даа.
-Нэрний тань утгыг тусгайлан тайлбарлаж өгөөгүй юм уу?
-Үгүй.
-Ховор нэр байх. Монголд Куланда гэж нэр хэд байгаа бол?
-Казах хүмүүс дотор бол байгаа.
-Манай монголчууд бие биеэ хошигнож их шоглодог. Увсынхныг яс чанар муутай, булагнуур, Булганынхныг будлиантай гэдэг. Тэрэн шиг ардын дунд “Сайн хасаг сарын найз” гэдэг үг бий. Казах хүнд итгэж болохгүй. Хэт найрсаг, бөөрөнхий, хатуугаар хэлбэл зусарч гэдэг. Яагаад ингэж хэлээд байдаг юм бол. Та сонсч байсан байлгүй?
-Сонсолгүй яадаг юм. (инээв) Баатар ороод ирсэн чинь баатар дээшээ дээшээ л гээд байснаа дарга ороод ирсэн чинь дарга дээшээ, баатар доошоо гэсэн гэдэг алдартай шог яриа байдаг биз дээ. Би тэр яриаг нийт үндэстний зан төрхийг илэрхийлнэ гэж бодохгүй байна л даа. Эерэг талаас нь харах юм бол удирдаж байгаа хүндээ хүндэтгэлтэй хандах үүднээс гарсан яриа биз гэж боддог. Тэр нь наргиа яриа болоод дэлгэрсэн байж магадгүй. Нэг хүний хувийн шинж чанарыг нийтэд тохож дүгнэх өөрөө өрөөсгөл зүйл байх тийм үү. Ер нь бол казах хүмүүс айхтар бялдууч улсууд биш. Үндэстэн болгонд нэг нийтлэг шинж байна ш дээ. Түүгээр үзэх юм бол зусарч бялдууч хүмүүс биш харин ч хатуу, барагтай юмыг тоодоггүй хүмүүс юм болов уу. Надад л лав тэгж л ойлгогддог. Үнэнч хүндээ бол маш үнэнч хүмүүс. Ер нь казах хүмүүс бол үерхлээ сараар хэмжүүлэх хүмүүс биш. Тэр бол наргиа, дайвар үг. Саяхан би Баабарын бичсэн нийтлэлийг уншиж байсан чинь монголчуудын дунд өөрийнхөө хамгийн муу хүнийг хужаа гээд харлуулаад хэлчихдэг заншил тогтсон гэж бичсэн байсан. Тэрэн дотор Буриад, Казах хоёрыг л тэгж хэлж чаддаггүй. Бусад хэнийг ч гэсэн хужаа гэж гүтгээд л харлуулж чаддаг гэсэн байсан. Тэр утгаараа бол өөрийхөө ментолитотыг сайн хадгалдаг үндэстэн. Миний тухайд гэхэд монгол хүнтэй суусан, япон хүнтэй суусан гээд баримтууд бий. Нуух юм байхгүй ш дээ. Тэгсэн ч энэ монголжчихсон хүүхэн, монгол хүүхэн гэж намайг хэн нь ч хэлдэггүй. Казахаараа л байж байгаа юм.
-Японы ард түмэнд хүнд гамшиг учирлаа. Үнэхээр гайхамшигтай хаттай ард түмэн юм аа. Дэлгүүр нь нурж байхад ажилтнууд нь лангуугаа түшээд л зогсч байх жишээтэй. Үнэхээр тэднийг хараад дэлхийн нийтээрээ өмөрсөн байх. Манайд ч зөндөө хөдөлгөөн өрнөлөө. Харин сүүлдээ жаахан сэтгэлийн хөөрөл явчихав уу гэж харж байна. Та юу гэж бодож байна?
-Үнэхээр тэр зовлонг хараад хэний ч гэсэн сэтгэл эмтэрч байна шүү дээ. Би ч гэсэн элэг эмтэрч уйлсан. Гэхдээ л Монголд бол үнэхээр сүржигнүүлчихлээ гэж би бодож байна. Бусдад учирсан зовлонг аваачиж аймшиг болгож олон хоног цацлаа. Тэнд болж байгаа эмгэнэлтэй үйл явдлыг энд хүмүүст сүр бадруулсан мэдээлэл болгож цацсан. Тэр хэмжээ тунгүй ажиллагаагаараа тэнд байгаа хүмүүсийг авчрахад хэвлэл мэдээлэл асар их үүрэг гүйцэтгэсэн. Ер нь тэнд байгаа монголчуудаа манай хэвлэлийнхэн л дуудчихлаа л даа. Хамгийн гол нь эцэг эхийг нь үймүүлчихсэн юм чинь. Энэн дээр монгол, япон хоёр хүний үндэсний сэтгэхүйн ялгаа бол аягүй их харагдлаа. Хаа байсан тэр Кобигоос оюутан хүүхэд наашаа хүрээд ирчихсэн байгаа юм чинь. Коби чинь Японы бүр урд зүг шүү дээ. Тэрийг хаяж ирэх ямар хэрэг байгаа юм. Яг тэр гамшгийн бүсээс бол ирдэг л юм байгаа биз. Тэгээд зовлон болж байгаа тохиолдолд бол хамтдаа л тэр зовлонгийг нь үүрэлцэх хэрэгтэй шүү дээ. Тэндэхийн хоолыг идэж, тэндэхийн мөнгөөр сурч байгаа хүмүүсээс гарч байгаа алхам болгоомжтой байх ёстой байсан гэж би хувьдаа жаахан харамссан. Японууд бол үгээр хэлж илэрхийлэхийн аргагүй мундаг гайхамшигтай улс л даа.
-Ажил амьдралд нь зарчим л үйлчилдэг. Ямар ч сэтгэлийн хөөрөл, стандарт бус алхмууд байхгүй?
-Тэр талаар бол тэдэнтэй өрсөлдөх улс байхгүй л дээ.
-Манай монголчуудаас ч гэсэн үргэлж хүнээс авч, гуйж байх биш бас бусдад өгье гэдэг сэтгэл байдаг нь харагдлаа. Энэ бол нийгмээс ирж байгаа нэг эерэг дохио биз дээ?
-Тийм. Хүний сэтгэлийг бол хэмжихийн аргагүй. Сэтгэл шиг үнэлэмжтэй юм гэж байхгүй ш дээ. Мөнгө, эд барааг үнэлдэг мөртлөө сэтгэлийг бол хэзээ ч үнэлж чадахгүй. Би Японы Элчин сайдтай ярьсан л даа. Та нарт бид яаж туслах вэ. Одоо бид юу хийж, яах ёстой вэ гэж. Үнэндээ тэр хүмүүсийг өрөвдөж, тэр хүмүүсийг дэмжих сэтгэл л байхад болоо шүү дээ. Японы ард түмэн бол тэр нурангин дороос босоод л ирнэ. Дайны дараа ч гэсэн ямар их зовлон үзсэн билээ. Тэсээд л гарч ирсэн. Яагаад Японы ард түмэнд ийм их зовлон үзүүлэх зураг төөргийг өгсөн юм бол гэж хүртэл би дотроо их бодсон. Дайн, тэр атомын бөмбөг, газар хөдлөлт…Ингэж өөрсдөөсөө шалтгаалахгүйгээр их зовлон амссан ард түмэн ховор байхаа. Дотроо бужигнаж байгаа хүмүүс бол өөр хэрэг шүү дээ. Манай монголчуудад сайхан сэтгэл байна аа. Байлгүй яахав. Элчин сайд хэлж байна лээ. Монголчуудын энэ сайхан сэтгэлийн хариуг барих цаг ирэх байх. Их баярлалаа гэж хэлэх цаг ирнэ байх аа гэж.
-Та бол манай хэвлэл мэдээллийн салбараас улс төрд гарсан хүмүүсийн нэг. Тэр утгаараа бид үргэлж хүндэтгэлтэй ханддаг. Таны удирдаж байсан телевизийн (МҮОНТ ) тухай асуух гээд байна л даа. Энэ телевизтэй холбоотой шүүмжлэлүүд нэлээн гарч байна. Үнэхээр Үндэсний телевиз улстөржөөд байдаг юм уу. Яагаад ийм хардлага дандаа тийшээ чиглээд байдаг юм бэ. Өөрсдөд нь байна уу, эсвэл нийгэмд байна уу?
-Миний ажиллаж байсан үед үндэсний телевиз бол Засгийн газрын харьяа байгууллага байсан. Тийм болохоор Засгийн газрын үйл ажиллагааг дэмждэг, тэдний үйл ажиллагааг илүү сурталчилдаг байсан. Ер нь үндэсний телевиз тэр утгаараа бол дандаа улс төрийн үзэл суртлын зэвсэг болж байсан шүү дээ. Хэн эрх барьж байна тэр намын л гарт ордог байсан. Тэгээд тэрнээс нь чөлөөлсөн юм ш дээ. Чөлөөлсөн ч гэсэн бүрэн арилаагүй л дээ. Хамгийн гол нь удирдлагаасаа шалтгаална. Бид тухайн үед ажилтнууддаа тэрийг хий, энийг гарга гэж үүрэг өгдөг байсан. Ийм асуудал байсан. Тэд бол үүрэг гүйцэтгэгчид. Тэгэхээр тэдэнд буруу байхгүй. Бодлогыг нь барьж байгаа хүмүүсээс их юм шалтгаална л даа. Одоо ч гэсэн тэр өнгө аяс цухалддаг л юм. Өнөөдөр яагаад хүмүүс тэр телевизийг онцолж шүүмжилж байна вэ гэвэл ард түмний татвараар санхүүжиж байгаад нь л байгаа юм. Тийм учраас ч хөндлөнгийн хүмүүс шүүмжлэх эрхтэй байгаа юм. Олон нийтийн л төлөө ажиллах ёстой болохоос биш элдэв үзэл суртал, улс төр, хэн нэгэн эрх тушаалтан, Засгийн газарт үйлчлэх ёсгүй шүү дээ. Тэр бодлого нь алдагдсан гэж үзээд нэг талаас шүүмжлэлтэй хандаж байгаа байх. Бас зарим хүн зохион байгуулалттайгаар өөрсдийн буруу үйлдлийг хаацайлах гэж үндэсний телевиз рүү дайрах явдал ч гарч байгаа байх. Хэвлэлээр хүн гүтгэж гүжирдэх, нэр хүндийг нь гутаах явдал бол ер нь гэмт хэрэг шүү дээ. Хэвлэл хүссэн болгоноо гүтгэдэг талбар биш. Тэр үнэний талд зогссон гэдэг шалтгаанаар үндэсний телевиз рүү дайрч байгаа бол зохисгүй явдал. Үнэний талд зогсохоосоо телевиз сонин айх ёсгүй. Саяын тохиолдолд МҮОНТ-ийг тийм алхам хийсэн гэж бодож байна. Увайгүй үйлдэл хийчихээд тэрийг нь хаацайлсангүй гэж телевиз рүү дайрч болохгүй л дээ.
-Манай сонинуудын тухайд ч заримдаа арай ч дэндлээ дээ гэмээр хэвийлт харагддаг л даа. Сүүлийн үед бол манай хэвлэл мэдээллийнхэн Засгийн газартай хэт найрсаг аж төрдөг болсон. Хэвлэл аливаа Засгийн газрын найз байх ёсгүй шүү дээ. Одоогийн хэм хэмжээ танд хэтийдсэн харагддаг уу?
-Хэвлэл мэдээлэл хамгийн задгай гэж хэлэхээр хөгжсөн газар бол Монгол шүү дээ. Хүнийх нь тоог хэвлэлтэй нь харьцуулах юм бол хэтэрсэн согог харагдна. Үнэхээр заримдаа бол ичиж байна. Нэг бол хэтэрхий үгүйсгэнэ. Нэг бол хэтэрхий зусардаж магтана. Энэ бол хэвлэл мэдээлэлд байж болшгүй зүйл. Хэвлэл мэдээлэл бол бодит байдлыг л хүргэх ёстой. Хэвлэл мэдээлэл бол хэнээс ч хараат бус чөлөөтэй үйл ажиллагаагаа явуулах ёстой. Гагцхүү юуг баримтлах ёстой вэ гэвэл бодит байдлыг, үнэн юмыг л мэдээлэх. Сүүлийн үед яагаад ингэтэл их Засгийн газарт зусарддаг болсныг би ч гайхаж байна. Мэдээж дандаа бас хийсэн болгоныг нь үгүйсгээд байж болохгүй. Хэрэв энэ хэм хэмжээ хэтэрвэл Засгийн газар, эрх баригчдыг ард түмнээс холдуулна. Нийгэмд хүйтэн таагүй уур амьсгал дэгдээнэ. Заримдаа бол төрийн бодлогын эсрэг, Засгийн газрын эсрэг ард түмний дургүйцлийг бий болгодог гол хөшүүргийг хэвлэл мэдээлэл хийгээд байдаг нь үнэн. Хэтэрхий өдөөдөг. Бидний араншин өөрөө хэтэрхий чөлөөтэй, дээр нь хэвлэл маань хэтэрхий зарчимгүй болохоор хэцүү юм даа.
-Одоо бол та боловсролын салбарт алба хашиж байна. Боловсролын салбарт сүүлийн жилүүдэд асар их хөрөнгө оруулалт хийгдэж байна. Үүнийг дагаад олон шинэчлэлүүд явагдаж байгаа. Өнгөрсөн жилийн хамгийн том ахиц гэвэл та юуг онцлох вэ?
-Боловсролтой иргэдтэй байж байж л нийгэм хөгжинө шүү дээ. Бидний энэ хөгжлийн удаашрал маань ерөөсөө гүйцэд боловсроогүйтэй л холбоотой. Хамгийн наад зах нь нийгэмд хэрэгтэй, улс оронд хэрэгтэй, өөртөө хэрэгтэй мэргэжил боловсролыг сонгох боломжийг ард иргэд маань олж чадаагүй байна. Тэрнээсээ болоод дээд боловсролын бодлого алдагдсан. Хүн болгон би одоо юу хийж амьдрах вэ, яах вэ гэдгийгээ мэдэхгүй. Дээд сургууль л төгсвөл боллоо гэсэн аянд мордсон. Ерөнхий боловсролын дунд сургууль төгссөн хүний бараг 80-90 хувь нь дээд сургуульд орж байна ш дээ. Монгол шиг ийм гайхамшигтай орон байхгүй. Ер нь бид олон юмаараа хачирхалтай гайхамшгийн эзэд л дээ. Өнгөрсөн жилд хийсэн хамгийн том дэвшил гэх юм бол тэр олон задгай явсан их дээд сургуулиудыг хумих нэгтгэх ажиллагаа хийгдэж эхэлсэн явдал. Сургуулийн тоо багассан. Иргэдэд мэргэжлийн чиг баримжааг хэлж эхэлсэн. Энэ бол бас нэг том алхам. Битгий хуульч болох гэж зүтгэ. Гарч ирээд чамд ажил олдохгүй шүү. Учир нь ажилгүй хуульчдын тоо газар авчихсан байна. Битгий сэтгүүлч болох гэж зүтгэ. Сэтгүүлчид пиг болсон шүү, гадуур сэтгүүлч нэртэй охид олон байна. Чамд тусгай авьяас чадвар заяагаагүй л бол ийшээ бүү хошуур. Англи хэлний багш битгий болох гэж хуйлар. Гадуур хальт мульт хэлтэй залуус дүүрэн байна. Бүгд ажлын байргүй. Тийм болохоор өнөөдөр бидэнд юу хэрэгтэй байна вэ гэдгийг нийгэмдээ хэлж чадсан. Гэхдээ Монголын нийгмийн хөгжлийг бол үнэхээр гүйцэхгүй байна. Маш их хувьсаж өөрчлөгдөж байгаа учраас бид бэлэн биш байна. Маш олон асуудал хуримтлагдаж байсан байна. Тэрийгээ эхлээд цэгцэлж авмаар байна. Одоо монголын хөгжлийн чиг хандлагыг уул уурхай тодорхойлж эхэллээ. Энэ рүү маш олон мөнгө төгрөгийн урсгал явж байна. Дагаад боловсон хүчний бодлого явагдах ёстой байтал бэлэн биш. Тэнд ажиллах хүн маань дутагддаг. Тэгээд дутагдсан тэр цэг дээрээ хэнийг авчирдаг вэ гэхээр хятадуудыг авчирдаг. Тэгэнгүүт ард түмний дургүй хүрдэг. Ганцхан жишээ хэлчихье. Оюутолгой ажилд авна гээд зар өгдөг юм байна л даа. Нэг сая 300 мянгаас, нэг сая 500 мянган төгрөгийн цалинтай. Гурван сар дадлагажуулах шаардлагатайгаар. Тэгэхэд л залуучууд өө, гурван сар сургана, бас дадлагажуулна гэж байна шүү дээ. Яасан залхуутай юм бэ, шал утгагүй юм гээд Солонгос явах бүртгэлд очоод дугаарлаад зогсчихдог. Тэнд очиж ажлаад авч байгаа цалинг нь өөрийнхөө эх оронд, өөрийнхөө гэр бүлийнхээ дэргэдээс авах боломж нь байгаад байдаг. Солонгост очоод авах цалин нь нэг сая 500 мянга хүрэхгүй. Сард 700 доллар. Тийм хөлсөөр л манай залуус боолын ажил хийж байна ш дээ. Тэгэхээр монгол хүмүүсийн сэтгэл зүйг өөрчлөх тал дээр хэвлэл мэдээлэл туслах хэрэгтэй байна. Хэвлэл мэдээлэл ийм л үүрэг гүйцэтгэмээр байна. Ордонд ороод хэдэн хүний мөрийг мөшгөөд муугаар хэлээд гүйгээд байх л ажил хийгээд байна ш дээ. Ийм ийм зүйлсээ хамтарч хийвэл манай улс бол хөгжинө. Ерөөсөө л монголд хэдэн улстөрчдийг л ард түмний амны зугаа болгодог хэвлэл мэдээлэл байна. Ард түмэндээ дандаа ийм мэдээлэл өгөөд байх юм бол бид өөдлөхгүй. Хэвлэлийн хуулийг ч гэсэн янзалмаар байна. Болдогсон бол телевизүүдэд сонгуулийн сурталчилгаа хийх эрхийг нь хасах ёстой юм шиг санагддаг. Японд ганцхан NHK л зөвхөн намуудын сурталчилгааг тэгш хийдэг. Өөр хувийн телевизүүд бол хүн сурталчилдаггүй. Энэ мэтээ ч гэсэн цэгцэлмээр байна л даа. Байнгын хорооны хурал сурвалжлуулахгүй гэхэд л юу болов. Ямар хэрэг байгаа юм бэ байнгын хорооны хурлыг үзээд. Тэрний оронд зах дээр ажиллаад хүн яаж амьдарч байна, өөдрөг сайхан юмны төлөө хүн үхтэлээ зүтгэж яаж амьдарч байгааг үзүүл л дээ. Тийм хүмүүс зөндөө байна ш дээ. Боловсролын салбарт хийсэн ажлын үр дүн бол нэг өдрийн дотор гардаггүй. Яваандаа харагдах байх аа. Гэхдээ бас нэг анхаармаар юм бол гаднын зээл тусламжийг үр дүнгүй ашиглаж байгаа юм үнэндээ их байна.
-Нийтдээ юү?
-Өөр яамд дээр яадаг юм. Манай яаман дээр бол байна. Заримдаа гадаадынхан ч өөрсдийнхөө юмыг тулгах юм, тэгээд болсон болоогүй авч хэрэгжүүлэх юм. Ер нь бол асар их үрэлгэн байна. Маш их олон сая төгрөгний төсөл яригдаад байгаа мөртлөө үр дүн муутай байна. Тэрийг яг эрэлттэй, хэрэгцээтэй юманд нь зарах ёстой байхгүй юу.
-Сурах бичиг тойрсон тендер дээр хэрүүл зодоон яваад байдаг. Тэр цэгцэрч байна уу?
-Цэгцрэгдэхгүй л байна ш дээ. Тийм маргаан яваад л байдаг юм.
-Ерөнхий боловсролын шалгалтыг тойрсон хэл үг бас их бий. Энэ жил шинэ ахиц гарав уу?
-Ахиц гарсан. Хүүхдүүд богинохон хугацаанд авч чадахгүй байна гэж байна. Тэгэхээр нь хугацааг нь уртасгасан. Тестүүдийн талаар аягүй их хэл ам гардаг. Тэрийг цэгцлэх гээд л байна. 100 хувь бүрэн арилгаж чадаагүй байна.
-Ноднин гэхэд англи хэлний тест нь өөрөө буруу байсан гэсэн шүүмжлэл гараад л байсан ?
-Юм болгоныг нэг өдөр бүгдийг нь хийнэ гэдэг бол худлаа. Дээр нь манай ард түмэн улам нарийн ухаантай болж байна ш дээ. Нэг алхам урагшаа юм хийх юм бол тэрийг сөрж яаж нарийн залилж, юу хийх вэ гэдгийг бодоод олчихоод байна.
-Техник мэргэжлийн сургуулийн орон зайг сэргээх талаар ямар бодлого явж байгаа вэ?
-Тэр бүр маш сайн явж байгаа. Хуучин ТМС гэж муу сурлагатай хүүхдүүдийг явуулдаг сургууль байсан. (инээв) Гэтэл тэр маань байхгүй болоод Монголд ажил хийдэг хүнгүй болчихсон. Тэрийгээ сэргээх гээд ажиллаж байна. Тусгай агентлагтай болсон. Гадна дотнын хүмүүс ч гэсэн тусалж байгаа.