Хануй голын рашаан
”Хануй ...нд сайн” гэсэн яриа танилаас танилд ам дамжсаар байна. Энэ зунжин энэ голын эрэг хүнээр тасарсангүй.
"Хануй ...нд сайн" гэсэн яриа танилаас танилд ам дамжсаар байна. Энэ зунжин энэ голын эрэг хүнээр тасарсангүй. Булган аймгийн Баян-Агт сумын ИТХ-ын дарга С.Ганболд: "Манай сумын нутаг дээрх Хануй голын рашаанд энэ зун багцаагаар лав 20000 хүн ирсэн шүү. Цаашид есөн сар хүртэл рашаанчид цувна" гэлээ. Олон мянган хүний анхаарал татсан энэ газар усны талаарх мэдээлэл сурвалжлага нь манай уншигчдын өнөө маргаашийн бас нэг хэрэгцээ биз ээ хэмээв.
Хануйн рашаан руу Улаанбаатараас явдаг нийтийн унаа гэж сонссонгүй. Иргэд хоорондоо баг болцгоон өөрсдийн унаагаар Дархан-Эрдэнэт-Булган чиглэлийн хар замаар давхиулсаар Түлүүгийн давааны цаахна салж, баруун тийш 60 гаран километр шороон замаар явж Хануйн гүүрэн дээр очно. Булганы төвөөс 135 км. Хануй гол нь өөрөө Чулуут, Тамир голуудтай бараг цуг эх авдаг Хангайн нуруунаас эх аван Архангай аймгийг нэвт туулан 400 км урссаар Сэлэнгэд цутгадаг урт боловч том биш гол. Геологчид сайн мэдэх эртний ээлжит галав юүлэлтээр халуун лав газрын хэвлийг цоолж замдаа тааралдсанаа "цементлэн" хэвгий даган урссан юмаа даа. Мянга мянган жил өнгөрөхөд лав хатан хад асга болж ормоор нь ус урсдаг болж. Ус замдаа бараг нэвчихээргүй болсон хоёр хавцал дундуур гүйх тул үл ширгэн ийм хол зам туулна. Дэлхийн гүнээс оргилсон хатиг шиг галт уулс "амьд сэрүүн"-дээ газар доорх усны судлыг эвдэж дээш чигтэй сийчсэн. Өдгөө тэр сиймхийгээр тээр дороос хур борооноос үл хамааралтай ус ирж буйг бид рашаан хэмээн нэрлэжээ. Албан ёсны рашаан сувилал XVI зуунд Европод Баден Баден, Карлобаро зэрэг газруудад анх нээгдсэн нь одоо ч хэвээрээ байдаг. Хамгийн их рашаантай орон гэвэл Болгараас гадна Японы арлуудыг нэрлэдэг. Энд сөнөсөн ба унтраагүй галт уул элбэгээс тэр юм.
Хануйн рашааны түүх мөн л дундад зуунаас эхтэй. Занабазар Богд гадна дотны маарамба нартай хамт голын адаг орчим дахь баруун эргээс ундрах жижиг горхинуудыг шинжлэн улмаар шашны эмнэлэг хүртэл байгуулж байсан юм билээ. Бүхнийг устгагч хэлмэгдүүлэлтийн үед шашинжсан уг рашаан зүгээр өнгөрөөгүй нь мэдээж. Хожим 1960-аад онд Булган аймгийн эмнэлэг элэгний шар өвчнөөр өвчлөгсдөдөө дарагдаж хүчрэхээ байгаад эндээс усны машинаар рашаан зөөсөн гэдэг. Тэгээд шар өвчин ч дарагдаж дагаад рашаан ч мартагдсан байна. Одоо болтол эндхийнхэн уг рашааныг уудаггүй бөгөөд өвдвөл эмнэлэг барааддаг хэвээрээ.
Харин сүүлийн жилүүдээс хоолойны ангинатай хүүхдийн хөлийг голын хөвөөнд тогтсон хэсэгхэн шавартай усанд мэдээ алдтал дүрэхээр "жилээ дааж байна" гэж шуугицгаасан. Ингээд элэг цөсөн дээр нэмээд хоолойд сайн болж таарав. Жилээс жилд рашааны ид шид нээгдсээр хэдхэн алхам урсаад Хануй руу нийлдэг бяцхан ундрага болгон учир жанцантай болжээ.
Эхний рашаан ургаа модны холтосны завсраас шүүрэн гарч байна. Түүнийг тойроод эхийн тухай дуу дуулж хундаганы чинээ хонхрыг дүүрээд ирэхлээр нь нүдээ норгож эмчилнэ. Дараа нь таван литрээр нь толгой руугаа асгадаг мэдрэлийн, нүүрэндээ наадаг гоо сайхны шаврын, хамар руугаа сорж шавшдаг гамрит харшилын, ходоодны, савны, бөөрний, чихний, шүдний рашаан шаврууд цааш үргэлжилнэ. Рашаан дахь уран сайхны халил, туйлшрал хэтрээд зам дээр хугараад уначихсан модны хатсан мөчир дээр очиж хүслээ шивнэж хадаг уяж, мөнгө өргөдөг болж. Тэр бүү хэл "Мөнхийн рашаан" гэсэн ярликтай булаг байна шүү. Ууцаар нь дүүрэн хатиг шавсан эрийг эхнэр нь бололтой авгай мөлгөр хадан дээгүүр чирч чангааж байхтай таарав. Тэр хоёрын араас бусад рашаанчид оочирлон мөнөөх хаданд биеэ үрцгээнэ. Хөл, нуруу, бөөр бөгсөнд сайн хэд хэдэн хад энд тодроод байна. Чадал чалханд "сайн" гэх хоёр гозгор чулуун дээр харанхуй болж амьтны хөл татарсан хойно хижээлдүүхэн хос бараалхан тун сонор сэрэмжтэй шоволзож сууна лээ. Элэгний рашаан ачаалал ихтэй. Сархад сэнгэнүүлсэн амрагчид өглөөгүүр тийшээ аягаа бариад гүйлдэцгээнэ. "Шарлаад" эмнэлэгт хэвтэж байснаа орхиод ирлээ гэх өвчтөн уг рашаан дээр ирж бохир аягаар хээвнэг хутган залгилна. Үнэхээр халдварт өвчин туссан юм бол бусдад нь халддаггүй юм байх даа гэж эргэлзээ төрж байв. Уг рашаан дээр зааж зөвлөдөг мэргэжлийн эмч сувилагч, оточ маарамба харагдсангүй. Хүмүүс бөөн бөөнөөрөө хошуурцгаан түрүүлж ирснээсээ "Энэ юунд сайн гэнэв?" гэж сураглацгаан бүгдээс нь хоцрохгүйг хичээнэ.
Рашаан усыг хэрхэн хүртэх тухай орчин үеийн анагаах ухааны болон уламжлалт хэд хэдэн үндсэн зарчим байдаг юм байна. Үүнд рашааныг 7-14 хоногийн турш өдрийн гурваар ууна. Уух үед архи сүү харш тул хар цай уудаг, айраг үл хэрэглэнэ. Рашааныг мөнгөн аяганд хийж уух маш сайн. Зэс, төмөр, ялангуяа хуванцар аяга найрлагыг өөрчилдөг учир муу. Мод, шил шаазан бол зүгээр. Хуучцуул аягандаа хөөрөгний шүрэн толгой хийгээд ууж байдаг. Японы Окинова зэрэг шүрэн арлынхан байнга рашаан ууж урт насалж өвчинд өртдөггүй нь үүнтэй холбоотой аж. Рашаан байнга хэрэглэж байгаагүй бол олдсон дээр нь ихээр уух дэмий. Ганц аягыг маш аажуухан ууж "Оточ манал минь арьс махны завсраар шингэж рашаан болох болтугай" гэхчилэн сайн ерөөл шившдэг. Энэ нь булгийн усыг мэдээлэл дамжуулагч, шингээгч, амьд шинж чанартай гэлцэх болсонтой холбож байна. Биеийн бүтцийн ихэнх хэсэг нь уснаас бүрэлддэгийг бид мэднэ. Төрсөн бие нь "унасан газрын угаасан ус"-тай адил бүтэцтэй учир тухайн хүний хувьд хамгийн сайн тохирох рашаан гэвэл нутгийнх нь ус гэнэ шүү. Хэрэв Улаанбаатарт төрсөн бол Хатан Туулын ус уугуул өвөөгийн нутгаас илүү эерэг нөлөөлнө гэсэн үг. Нутаг усаа хайрла гээд байдаг чинь ийм учиртай.
Монгол хүний хувьд рашаан уух үедээ хэт хүнд хүчир ажил хийхгүй, өлсөхгүй цадахгүй дэглэмээр зөвхөн хонины мах хэрэглэн хооллох нь үндсэн гам юм. Өдөр унтахгүй байх, эм ба тан үл хэрэглэх, шарсан хуурсан зүйлээс татгалзах, өвчилсөн эд эрхтэндээ дагнасан рашаан уухыг зөвлөж байна. Хоёр юм уу гурваас дээш төрлийн өвчинд зориулсан өөр өөр рашаан хольж уухаар рашаануудын найрлага холилдож гашлан эмчилгээ болохгүй зөвхөн амны цангааг тайлна. Ихэнх рашааны биед үйлчлэх чадамж 20-25 жилийн хугацаатай тул чухал биш бол хар нялхаараа рашаанчин болоод дэмий. Тухайлбал элэгний хатуурлыг рашаан ус хорин жил хүртэл бариад цаашид дасал болж үйлчлэхээ больдог гэнэ.
Крантны ус рашаан хоёр мэдэгдэхтэй үгүйтэй өчүүхэн ялгаатай. Тэгвэл зэргэлдээ хоёр рашаан бүр ч адилхан атлаа эмчилгээнд өөр өөр зориулалттай байдаг. Рашаан нь эргэн тойрон дахь байгаль орчин, өвс ургамал, тэнд амьдардаг ан амьтантай хүртэл найрагдан жор нь бүрэлддэг аж. Халуун хүйтнийг эс тооцвол бусдаас ялгаагүй уснуудыг ямар эмчилгээнд хэрэглэж болохыг мэргэжлийн байгууллага шинжилж баталгаажуулдаг. Гэвч баталгаажсан гэгдэх олон рашаан өнөөдөр биед төдийлөн мэдрэгдэхээр үйлчлэхгүй байгаа. Энэ нь рашааны эргэн тойронд бие засч, хогоо хаяснаас тэр гэлцэх юм. Бохирдож үл ялиг өөрчлөгдсөн рашааныг хүртэж илааршихын тулд маш гүн сүсэг бишрэл л тус болох байх. Нэгэнт сэжгээр өвдөж, сүжгээр эдгэхдээ тулбал крантны ус ч рашаан болж болно.
Уг нь Хануй голын рашаан нь сүсэг бишрэл тарни энэ тэр гэлгүйгээр хүний биед шууд нөлөөлөх олон шинж чанарыг агуулсан газрын хэт гүнээс ундарч буй ус юм билээ. Хүмүүс оргүй худал зүйл рүү хошуурчихсан биш. Гэвч энэ голын хөндий тун айхтар бохирдож эхэлжээ. Алтны "Нинжа" нар цугларсан газар байхгүй юмгүй болдог доо. Тиймэрхүү дүр төрхөнд хэдийнэ шилжиж. Тарваганы боодог, архи, пиво, бүжиг диско, айраг сүү хуушуур гээд аль болохгүй хориотой юмны наймаа хяналтгүйгээр цэцэглэж хүмүүс булгийн эргэн тойрныг хог новшоор булж бохир үнэр ханхална.
Газар хол дам зардал багагүй гоожих учир тийм ч боломжгүй хүмүүс очдоггүй бололтой. Гэхдээ л есөн шидийн бүрэлдэхүүнийг харж болно. Үнэгүй юманд нугасгүйгээрээ зах дээр худалдаа наймаа эрхэлдэг гарууд, ченжүүд их тааралдана. Эрүүл мэндээ эмнэлэг энэ тэр гэхгүйгээр ус уугаад анагаачихаж байна. Үнэгүй юм үнэгүй гэгчээр биеэ сайжирснаа тэмдэглэж зад ууцгаана. Тэгээд элэгний рашаанаас ууж шараа тайлаад явцгаах юм даа. Тэд харваас андашгүй. Зах дээр тэрэг түрээд яваа шиг ээ "Алив холдоорой холдоорой" гэцгээн оочир дайран усаа савлацгаах, рашаан бүхнээс "пээпсий"-ний саванд дүүргэж авах зэрэг шуналаараа ялгарцгаана. Дараагийн бүлэг хүмүүс бол төрийн жижиг дунд тушаалын албан хаагчид бололтой хүмүүс байна. Өөрсдөдөө элдэв томилолт энэ тэр гаргаад хамт олноороо "салхинд гарч яваа" аймаг сум, нийслэлийн хурган дарга нар цувцгаажээ.
-Энийг уух нь зөв эсэхийг Ерөнхийгөөс асууцгаая гэхэд (Ерөнхий гидрогеологич биш аль нэг байгууллагын Ерөнхий нягтлан бодогч ахалж яваа аж. сурв) Ерөнхий нь царайгаа төв болгон "Рашаан ус уух асуудал хэрхэн биенд зохимжтой талаар холбогдох газрын нөхдүүдийн баталснаар бол шаардлага хангагдсан эд гэж үзэж байгаа. Нөхдүүд боломж олдсон дээр нь сайтар ашиглах нь зүйтэй" ч гэх шиг. Нөгөөдүүл нь яршигтай тэр үгнүүдийг тэмдэглэж авах нь холгүй шимтэх нь хошин шог үзэж байгаа мэт инээдтэй.
Амралтаа аваад гэр бүлээрээ их ирцгээжээ. Овоо том болж байгаа охид, хөвгүүд аав ээжтэйгээ энд өнөөдөр л хамтдаа өдөржин шөнөжин болж байгаа нь илт. Банди нарт зориулаад этгээд гацалттай яриад сурчихсан охид ээждээ гоншигносон дуусдаггүй яриа дэлгэж нөгөөдөх нь бүр залхчихсан байх жишээтэй. Аавууд хүүхэдтэйгээ мөн л анх нүүр тулж уулзалдалгүй уджээ. "Миний хөө, энхрий үрээ..." гэж түнтэгнэн ээжтэй нь суух гэж байгаа хойд эцэг аятай хэтэрхий хэлбэрдэцгээнэ. Ажил сургууль гэсэн өөр өөр ертөнцөөс рашааны буянаар нэг дор цугларцгаасан халуун ам бүл хэсэгтээ эвлэж өгөхгүй ямар өөр болцгоосноо дотроо гайхацгааж байгаа бололтой.
Хөдөөгүүр амрагчид, рашаанчид ид цувж байна даа. Хүмүүс биеэ өвөлд бэлдэж сувилж асрахад санаа тавих болсон нь дэвшил юм. Харин хаачих, яах учраа олохгүй байх шиг. Жирийн дундаж иргэдэд зориулсан тэдний сэтгэлд нийцсэн үйлчилгээ их үгүйлэгдэж байна.
Хануйн рашаан руу Улаанбаатараас явдаг нийтийн унаа гэж сонссонгүй. Иргэд хоорондоо баг болцгоон өөрсдийн унаагаар Дархан-Эрдэнэт-Булган чиглэлийн хар замаар давхиулсаар Түлүүгийн давааны цаахна салж, баруун тийш 60 гаран километр шороон замаар явж Хануйн гүүрэн дээр очно. Булганы төвөөс 135 км. Хануй гол нь өөрөө Чулуут, Тамир голуудтай бараг цуг эх авдаг Хангайн нуруунаас эх аван Архангай аймгийг нэвт туулан 400 км урссаар Сэлэнгэд цутгадаг урт боловч том биш гол. Геологчид сайн мэдэх эртний ээлжит галав юүлэлтээр халуун лав газрын хэвлийг цоолж замдаа тааралдсанаа "цементлэн" хэвгий даган урссан юмаа даа. Мянга мянган жил өнгөрөхөд лав хатан хад асга болж ормоор нь ус урсдаг болж. Ус замдаа бараг нэвчихээргүй болсон хоёр хавцал дундуур гүйх тул үл ширгэн ийм хол зам туулна. Дэлхийн гүнээс оргилсон хатиг шиг галт уулс "амьд сэрүүн"-дээ газар доорх усны судлыг эвдэж дээш чигтэй сийчсэн. Өдгөө тэр сиймхийгээр тээр дороос хур борооноос үл хамааралтай ус ирж буйг бид рашаан хэмээн нэрлэжээ. Албан ёсны рашаан сувилал XVI зуунд Европод Баден Баден, Карлобаро зэрэг газруудад анх нээгдсэн нь одоо ч хэвээрээ байдаг. Хамгийн их рашаантай орон гэвэл Болгараас гадна Японы арлуудыг нэрлэдэг. Энд сөнөсөн ба унтраагүй галт уул элбэгээс тэр юм.
Хануйн рашааны түүх мөн л дундад зуунаас эхтэй. Занабазар Богд гадна дотны маарамба нартай хамт голын адаг орчим дахь баруун эргээс ундрах жижиг горхинуудыг шинжлэн улмаар шашны эмнэлэг хүртэл байгуулж байсан юм билээ. Бүхнийг устгагч хэлмэгдүүлэлтийн үед шашинжсан уг рашаан зүгээр өнгөрөөгүй нь мэдээж. Хожим 1960-аад онд Булган аймгийн эмнэлэг элэгний шар өвчнөөр өвчлөгсдөдөө дарагдаж хүчрэхээ байгаад эндээс усны машинаар рашаан зөөсөн гэдэг. Тэгээд шар өвчин ч дарагдаж дагаад рашаан ч мартагдсан байна. Одоо болтол эндхийнхэн уг рашааныг уудаггүй бөгөөд өвдвөл эмнэлэг барааддаг хэвээрээ.
Харин сүүлийн жилүүдээс хоолойны ангинатай хүүхдийн хөлийг голын хөвөөнд тогтсон хэсэгхэн шавартай усанд мэдээ алдтал дүрэхээр "жилээ дааж байна" гэж шуугицгаасан. Ингээд элэг цөсөн дээр нэмээд хоолойд сайн болж таарав. Жилээс жилд рашааны ид шид нээгдсээр хэдхэн алхам урсаад Хануй руу нийлдэг бяцхан ундрага болгон учир жанцантай болжээ.
Эхний рашаан ургаа модны холтосны завсраас шүүрэн гарч байна. Түүнийг тойроод эхийн тухай дуу дуулж хундаганы чинээ хонхрыг дүүрээд ирэхлээр нь нүдээ норгож эмчилнэ. Дараа нь таван литрээр нь толгой руугаа асгадаг мэдрэлийн, нүүрэндээ наадаг гоо сайхны шаврын, хамар руугаа сорж шавшдаг гамрит харшилын, ходоодны, савны, бөөрний, чихний, шүдний рашаан шаврууд цааш үргэлжилнэ. Рашаан дахь уран сайхны халил, туйлшрал хэтрээд зам дээр хугараад уначихсан модны хатсан мөчир дээр очиж хүслээ шивнэж хадаг уяж, мөнгө өргөдөг болж. Тэр бүү хэл "Мөнхийн рашаан" гэсэн ярликтай булаг байна шүү. Ууцаар нь дүүрэн хатиг шавсан эрийг эхнэр нь бололтой авгай мөлгөр хадан дээгүүр чирч чангааж байхтай таарав. Тэр хоёрын араас бусад рашаанчид оочирлон мөнөөх хаданд биеэ үрцгээнэ. Хөл, нуруу, бөөр бөгсөнд сайн хэд хэдэн хад энд тодроод байна. Чадал чалханд "сайн" гэх хоёр гозгор чулуун дээр харанхуй болж амьтны хөл татарсан хойно хижээлдүүхэн хос бараалхан тун сонор сэрэмжтэй шоволзож сууна лээ. Элэгний рашаан ачаалал ихтэй. Сархад сэнгэнүүлсэн амрагчид өглөөгүүр тийшээ аягаа бариад гүйлдэцгээнэ. "Шарлаад" эмнэлэгт хэвтэж байснаа орхиод ирлээ гэх өвчтөн уг рашаан дээр ирж бохир аягаар хээвнэг хутган залгилна. Үнэхээр халдварт өвчин туссан юм бол бусдад нь халддаггүй юм байх даа гэж эргэлзээ төрж байв. Уг рашаан дээр зааж зөвлөдөг мэргэжлийн эмч сувилагч, оточ маарамба харагдсангүй. Хүмүүс бөөн бөөнөөрөө хошуурцгаан түрүүлж ирснээсээ "Энэ юунд сайн гэнэв?" гэж сураглацгаан бүгдээс нь хоцрохгүйг хичээнэ.
Рашаан усыг хэрхэн хүртэх тухай орчин үеийн анагаах ухааны болон уламжлалт хэд хэдэн үндсэн зарчим байдаг юм байна. Үүнд рашааныг 7-14 хоногийн турш өдрийн гурваар ууна. Уух үед архи сүү харш тул хар цай уудаг, айраг үл хэрэглэнэ. Рашааныг мөнгөн аяганд хийж уух маш сайн. Зэс, төмөр, ялангуяа хуванцар аяга найрлагыг өөрчилдөг учир муу. Мод, шил шаазан бол зүгээр. Хуучцуул аягандаа хөөрөгний шүрэн толгой хийгээд ууж байдаг. Японы Окинова зэрэг шүрэн арлынхан байнга рашаан ууж урт насалж өвчинд өртдөггүй нь үүнтэй холбоотой аж. Рашаан байнга хэрэглэж байгаагүй бол олдсон дээр нь ихээр уух дэмий. Ганц аягыг маш аажуухан ууж "Оточ манал минь арьс махны завсраар шингэж рашаан болох болтугай" гэхчилэн сайн ерөөл шившдэг. Энэ нь булгийн усыг мэдээлэл дамжуулагч, шингээгч, амьд шинж чанартай гэлцэх болсонтой холбож байна. Биеийн бүтцийн ихэнх хэсэг нь уснаас бүрэлддэгийг бид мэднэ. Төрсөн бие нь "унасан газрын угаасан ус"-тай адил бүтэцтэй учир тухайн хүний хувьд хамгийн сайн тохирох рашаан гэвэл нутгийнх нь ус гэнэ шүү. Хэрэв Улаанбаатарт төрсөн бол Хатан Туулын ус уугуул өвөөгийн нутгаас илүү эерэг нөлөөлнө гэсэн үг. Нутаг усаа хайрла гээд байдаг чинь ийм учиртай.
Монгол хүний хувьд рашаан уух үедээ хэт хүнд хүчир ажил хийхгүй, өлсөхгүй цадахгүй дэглэмээр зөвхөн хонины мах хэрэглэн хооллох нь үндсэн гам юм. Өдөр унтахгүй байх, эм ба тан үл хэрэглэх, шарсан хуурсан зүйлээс татгалзах, өвчилсөн эд эрхтэндээ дагнасан рашаан уухыг зөвлөж байна. Хоёр юм уу гурваас дээш төрлийн өвчинд зориулсан өөр өөр рашаан хольж уухаар рашаануудын найрлага холилдож гашлан эмчилгээ болохгүй зөвхөн амны цангааг тайлна. Ихэнх рашааны биед үйлчлэх чадамж 20-25 жилийн хугацаатай тул чухал биш бол хар нялхаараа рашаанчин болоод дэмий. Тухайлбал элэгний хатуурлыг рашаан ус хорин жил хүртэл бариад цаашид дасал болж үйлчлэхээ больдог гэнэ.
Крантны ус рашаан хоёр мэдэгдэхтэй үгүйтэй өчүүхэн ялгаатай. Тэгвэл зэргэлдээ хоёр рашаан бүр ч адилхан атлаа эмчилгээнд өөр өөр зориулалттай байдаг. Рашаан нь эргэн тойрон дахь байгаль орчин, өвс ургамал, тэнд амьдардаг ан амьтантай хүртэл найрагдан жор нь бүрэлддэг аж. Халуун хүйтнийг эс тооцвол бусдаас ялгаагүй уснуудыг ямар эмчилгээнд хэрэглэж болохыг мэргэжлийн байгууллага шинжилж баталгаажуулдаг. Гэвч баталгаажсан гэгдэх олон рашаан өнөөдөр биед төдийлөн мэдрэгдэхээр үйлчлэхгүй байгаа. Энэ нь рашааны эргэн тойронд бие засч, хогоо хаяснаас тэр гэлцэх юм. Бохирдож үл ялиг өөрчлөгдсөн рашааныг хүртэж илааршихын тулд маш гүн сүсэг бишрэл л тус болох байх. Нэгэнт сэжгээр өвдөж, сүжгээр эдгэхдээ тулбал крантны ус ч рашаан болж болно.
Уг нь Хануй голын рашаан нь сүсэг бишрэл тарни энэ тэр гэлгүйгээр хүний биед шууд нөлөөлөх олон шинж чанарыг агуулсан газрын хэт гүнээс ундарч буй ус юм билээ. Хүмүүс оргүй худал зүйл рүү хошуурчихсан биш. Гэвч энэ голын хөндий тун айхтар бохирдож эхэлжээ. Алтны "Нинжа" нар цугларсан газар байхгүй юмгүй болдог доо. Тиймэрхүү дүр төрхөнд хэдийнэ шилжиж. Тарваганы боодог, архи, пиво, бүжиг диско, айраг сүү хуушуур гээд аль болохгүй хориотой юмны наймаа хяналтгүйгээр цэцэглэж хүмүүс булгийн эргэн тойрныг хог новшоор булж бохир үнэр ханхална.
Газар хол дам зардал багагүй гоожих учир тийм ч боломжгүй хүмүүс очдоггүй бололтой. Гэхдээ л есөн шидийн бүрэлдэхүүнийг харж болно. Үнэгүй юманд нугасгүйгээрээ зах дээр худалдаа наймаа эрхэлдэг гарууд, ченжүүд их тааралдана. Эрүүл мэндээ эмнэлэг энэ тэр гэхгүйгээр ус уугаад анагаачихаж байна. Үнэгүй юм үнэгүй гэгчээр биеэ сайжирснаа тэмдэглэж зад ууцгаана. Тэгээд элэгний рашаанаас ууж шараа тайлаад явцгаах юм даа. Тэд харваас андашгүй. Зах дээр тэрэг түрээд яваа шиг ээ "Алив холдоорой холдоорой" гэцгээн оочир дайран усаа савлацгаах, рашаан бүхнээс "пээпсий"-ний саванд дүүргэж авах зэрэг шуналаараа ялгарцгаана. Дараагийн бүлэг хүмүүс бол төрийн жижиг дунд тушаалын албан хаагчид бололтой хүмүүс байна. Өөрсдөдөө элдэв томилолт энэ тэр гаргаад хамт олноороо "салхинд гарч яваа" аймаг сум, нийслэлийн хурган дарга нар цувцгаажээ.
-Энийг уух нь зөв эсэхийг Ерөнхийгөөс асууцгаая гэхэд (Ерөнхий гидрогеологич биш аль нэг байгууллагын Ерөнхий нягтлан бодогч ахалж яваа аж. сурв) Ерөнхий нь царайгаа төв болгон "Рашаан ус уух асуудал хэрхэн биенд зохимжтой талаар холбогдох газрын нөхдүүдийн баталснаар бол шаардлага хангагдсан эд гэж үзэж байгаа. Нөхдүүд боломж олдсон дээр нь сайтар ашиглах нь зүйтэй" ч гэх шиг. Нөгөөдүүл нь яршигтай тэр үгнүүдийг тэмдэглэж авах нь холгүй шимтэх нь хошин шог үзэж байгаа мэт инээдтэй.
Амралтаа аваад гэр бүлээрээ их ирцгээжээ. Овоо том болж байгаа охид, хөвгүүд аав ээжтэйгээ энд өнөөдөр л хамтдаа өдөржин шөнөжин болж байгаа нь илт. Банди нарт зориулаад этгээд гацалттай яриад сурчихсан охид ээждээ гоншигносон дуусдаггүй яриа дэлгэж нөгөөдөх нь бүр залхчихсан байх жишээтэй. Аавууд хүүхэдтэйгээ мөн л анх нүүр тулж уулзалдалгүй уджээ. "Миний хөө, энхрий үрээ..." гэж түнтэгнэн ээжтэй нь суух гэж байгаа хойд эцэг аятай хэтэрхий хэлбэрдэцгээнэ. Ажил сургууль гэсэн өөр өөр ертөнцөөс рашааны буянаар нэг дор цугларцгаасан халуун ам бүл хэсэгтээ эвлэж өгөхгүй ямар өөр болцгоосноо дотроо гайхацгааж байгаа бололтой.
Хөдөөгүүр амрагчид, рашаанчид ид цувж байна даа. Хүмүүс биеэ өвөлд бэлдэж сувилж асрахад санаа тавих болсон нь дэвшил юм. Харин хаачих, яах учраа олохгүй байх шиг. Жирийн дундаж иргэдэд зориулсан тэдний сэтгэлд нийцсэн үйлчилгээ их үгүйлэгдэж байна.
зочин
bulgniih
Зочин
.....
purewjaw
Зочин
Зочин
Зочин
зочин
mHEraejBBuXHD
tmQqkdjEhygd
mlmjDYHhHW
lVLWbdiXmVDTfRSKcuI
YyQcsKFOzNBdCffjD
evcDeAAcJkgWLnwz
bibi
bibi
Зочин
Зочин
suugii
ээгий
tsermaa
tsermaa
hi all
Мөөгий
Мөөгий
зочин
Зочин
Hanui rashaan gaihamshag
Зочин
Urangoo
Зочин
Зочин
Зочин
Зочин
Зочин
Зочин
erka
сараа
sanaa zovj baina.
ЮУ ҮНЭН, ЭНЭ БАС ҮНЭН
ЮУ ҮНЭН, ЭНЭ ҮНЭН
Xaliun
ddd
ddd
ddd
Дорж
халх
guest
зочин
ганаа
Зочин
Зочин
Buriad
zochin
Зочин
zochin
delgermaa
Зочин
Жаргал
Зочин
Зочин