ХЭЛЭХ, БИЧИХ эрх чөлөөний эрэлд
Үзэл бодлоо чөлөөтэй илэрхийлдэггүй хаалттай нийгэм Монголд дэндүү олон жил үргэлжилсэн болохоор буцаад хаагдчих вий гэж юун түрүүнд болгоомжилдог.
Ардаа орос, хятад эзэнгүй, намгүй, олон нийтийн харьяалалгүй, том үйлдвэр аж ахуй, компанийн охин салбар нь биш, буух эзэн буцах хаяг бүхий, хариуцлагатай мөд татан буугдахааргүй, хувийн хэвшлийн мэдээллийн хэрэгслийг Монгол Улс, Монголын ард түмэн мөрөөдөж байна. Тэндээс л үнэн юм сонсогдоно. Худлаа хэлбэл өөрсдөө дампуурах юм чинь.
Үзэл бодлоо чөлөөтэй илэрхийлдэггүй хаалттай нийгэм Монголд дэндүү олон жил үргэлжилсэн болохоор буцаад хаагдчих вий гэж юун түрүүнд болгоомжилдог. Социализмаас өмнө ч гэсэндээ харц ардууд хаад ноёдынхоо өөдөөс цор цор гэж яваагүй байж таараа.
Үзэл бодлоо чөлөөтэй илэрхийлж, илэрхийлснийхээ төлөө ял зэмд унадаггүй дураараа жиргэж явсан түүх манайд байхгүй. Урт хэл хүзүү ороодог, ноёнтой өстэй бол толгойгүй болдог, ам алдвал барьж болдоггүй гэдгийг л сайн мэднэ.
Ардчилсан хувьсгал үүсч улмаар ялалтанд хүрсний гол нотолгоо нь чухам энэ үг хэлэх эрх чөлөөг олж авсан явдал юм. Түүнээс нэг тал нөгөө талтайгаа байлдаж буудалцаагүй. За ингээд үг хэлэх, хэвлэн нийтлэх эрх чөлөөгөө эдэлж гардаг юм байна. Яг аманд микрофон тулгаад "Юу л дуртайгаа хэл, яах ч үгүй" гэхээр хэлэх үг ёстой олддоггүй золиг юм билээ. 90-ээд оны эхээр Чингэс, Чойномыгоо тун зоригтой өмөөрцгөөлөө. Залгуулаад бөгс бөөр, янхан, чөтгөр мангас, шорон, харь гариг хүртэл бичиж үзэв. Шар хэвлэл гээд манайхаас өөр оронд улиг болсон сэдэв байж. Дээр доргүй дорхноо уйдацгаав. Одоо "Янаг хорвоо", "Халуун хөнжил" уншаад сууж байвал шараа. Хогийн ургамал мэт сагсайсан шар мэдээн дундаас "Учиртай үгээ хэлдэг" эрх чөлөө ургасан юм. Хувь хүн нийгэмд хандаж үзэл бодлоо илэрхийлж тэр нь нийтэд таалагдвал төр нийгмийн зүтгэлтэн ч болох боломж байгааг олж харцгаав. Малчин, дуучин, зохиолч, наймаачин, сэтгүүлч бүгдээрээ л бодож явдаг санаагаа урсгаж гарлаа. Зарим нь чарлаж байхад нөгөөдөх нь бодлогошрон, гурав дахь нь дотроо онгойтол олгойдоцгооно. Хэвлэл мэдээллийн хэрэгсэл сүүлдээ цөөдөөд оочер ихдээд байхаар нь өөрсдөө тийм багажтай болцгоох аян өрнөлөө. Улс төр бизнест гар нь сарвайсандаа хүрээд сарвалзаж байгаа болгон өөртөө мэдээллийн салбартай болцгоов. Шинэ монголчууд телевиз үзэхээ болиод үзүүлдэг болцгоолоо. "Өөрийнхөө эхнэрийг гамнаж, өрөөлийнхийг намнана" гэгчээр өөрийгөө магтаж өрсөлдөгчөө намнах зориулалт бүхий хэрэглэл Монголоор пиг дүүрлээ. Яг одоо сонгуулийн үе эхэлсэн болохоор өдөр болгон шинээр сонин, телевиз радио, веб сайт мэндэлсээр л байна. Түүнийг тоолохын ч арга алга. Тоолж болох үзүүлэлт гэвэл өнөөдөр, 2012 оны байдлаар Монгол Улс хэвлэлийн эрх чөлөөгөөрөө дэлхийн 179 орноос 100-д яваа гэнэ. Нэг хүнд ногдох мэдээллийн хэрэгсэл, түүнд ажилладаг сэтгүүлч сурвалжлагчийн тоогоороо тэргүүлээд байхад яагаад хэвлэлийн хагас эрх чөлөөтэй ангилалд орчихвоо. Тавдугаар сарын 3-нд тэмдэглэдэг Дэлхийн хэвлэлийн эрх чөлөөний өдрөөр үг хэлсэн хүмүүс "Үг хэлэх эрх чөлөө алгаа" гэцгээв. Сурвалжлагч нар үзэл бодлоо чөлөөтэй хэлэх эрх мэдэлгүйдээ ихэд гутарч байна. Сурвалжлагч төдийгүй мэдээллийн хэрэгслийн гүйцэтгэх захирал, удирдах бүрэлдхүүн, Ерөнхий эрхлэгч нар нь хүртэл дураараа ярьж бичиж чаддаггүй юм гэхчив. Эзэнд таалагдахгүй бол сонин дээр ямар ч шударга шүүмжлэл хэвлэгдэхгүй гэсэн үг. Монголчуудын энэ байдлаас болж хэвлэн нийтлэх эрх чөлөөний индекс хойгуур байранд ороогүй бөгөөд өөр олон учир шалтгаантай юм билээ. Тухайлбал сэтгүүлчид эрүү үүсгэсэн, хорьсон хэд хэдэн хэрэг өнгөрсөн жил гарсанд олон улсын байгууллага их эмзэг хүлээн авчээ.
Дэлхий биднийг юу гэж хэлж хэд дүгээр байрт жагсаах нь дүүрч. Ер нь бид хэвлэн нийтлэх эрх чөлөөгөө хэрхэн эдэлбэл зохистой, түүний ач холбогдол гэж байна уу гэдэг асуудал мухардалд орлоо. Интернэтийн вэб сайтуудаар хэвлэн нийтлэх эрх чөлөөгөө хангалттай эдэлж байгаа юм биш үү. Аливаа үйл явдал, бичвэр, нэвтрүүлэг болгоны дараа бичиг үсэг гадарладаг хэн дуртай нь сэтгэгдлээ илгээдэг болсон. Тэрэн дээр харин ч нэг эрх чөлөөгөө эдлэх шиг болох юм аа. Нөгөө цаад эзнээ ч газар доогуур ортол зүхэх энэ тэр бол наад захын асуудал. Вэб сайт мэдээллийн хэрэгсэл мөн үү мөн. Зарим сайт өөрсдийгөө 2,8 сая уншигчтай гэж зарласан. Нийт Монгол иргэнээс даруй 100 мянган уншигчаар олон уншигчтай мэдээллийн хэрэгсэл. "baabar.mn" гэхэд л өчигдөр 25 нийтлэлчийн материал руу тус бүр 7000-60000 уншигч орсон байна. Уншсаны дараа үгээ хэлэх эрх чөлөөгөө яахин мартахав. Зарим нь ч даруухан. Ихэнх нь энэ нийгмийг элдвээр зүхэж занах замаар эрх чөлөөгөө эдлэнэ. Чаралба гэж байдаг бол тэд л байх. Хараал шингэсэн сэтгэгдэл хэмээх чаралба нь "Та нар ингээд хэвлэлийн эрх чөлөө гэж ярьцгаа. Эрх чөлөө гэдэг чинь чамайг элдвээр хараах гүтгэх явдал. Өөр юу ч биш за" гэж хэлээд байна. Эд нараас болж дахиад хэвлэн нийтлэх эрх чөлөөгөө хаалгах нь дэндүү хайран юм даа.
Олигархиудын гангарааны сонинууд ба интернэт дэх нэр нь хэзээ ч тодордоггүй сэтгэгдэлчин энэ тэр гэсэн замбараагүй олон мэдээлэл дотроос томруулдаг шилээр сайн харахгүй бол олдохгүй цөөхөөн хэдхэн сонин телевиз бий дээ. Нэрийг нь дурдахаар рекламдсан болчих гээд их хэцүү юмаа. Ардаа гадаад дотоод эзэн боссгүй, улс төр засаг захиргаа, бизнесийн өөр салбарт давхар ажилладаггүй, тэр зүгийн эрх ашгийн зөрчил байхгүй зөвхөн мэдээллээр дагнасан хувийн хэвшлийн мэдээллийн хэрэгсэл байна. Бусадтай адилхан нь гэвэл мөн л нэг эзэнтэй. Харин "нэг эзэн" өөрөө нөгөө нууц ноёдыг дууриагаад хариуцлагагүй, шудрага бус зүйл бичээд байвал компани нь дампуурахаас гадна өөрөө эрүүгийн хэрэгт татагдахаараа ялгаатай. "Вашингтон пост", "Нью-Йорк таймс" болон түүний зэрэглэлийн сонинууд ардчилсан улс орон болгонд шүүх засаглал шиг хараат биш бие даасан үйл ажиллагаа явуулдаг. Бие даасан гэдэг нь хувийн өмч бүхий ашгийн байгууллага юм. Тэд энэ салбарт тогтвортой ашигтай ажиллахын тулд хүссэн хүсээгүй үнэн бодит, хэрэгтэй мэдээлэл, сонирхолтой зүйлс нийтэлж байж хөл дээрээ оршин тогтнодог. Тэгэхээр одоогийн байдлаар жирийн уншигчдын хувьд ориг ба хулхи мэдээллийн хэрэгслийг хооронд нь ялгахад түвэгтэй. Ардчилал нийгэмд баттай суурьшвал энэ ялгаа тод харагдана. Гэтэл хэвлэл мэдээлэлгүйгээр ардчилал хөгждөггүй.
Манай шинэ цагийн эрх баригчид ардчиллыг бий болгох шударга мэдээллийн хэрэгсэл хөл дээрээ зогсохоос цаагуураа маш их эмээж байна. Хүчирхэг хэвлэл бий болоод дарга нарын мөрөөр нь мөшгөөд мөчийг нь санжуулаад байвал улс төрд орсноосоо эсэн юм болно. Тэгэхээр эзэн биегүй эсвэл өөрсдийн хамсаатан эзэдтэй тийм л хэвлэлийг хүсэх нь зүй юм. Эзэн байхгүй дураараа тонгочсон олон нийтийн мэдээллийн хэрэгслийг мөнгөтэй хүн очоод хүссэнээрээ залах юухан байхав. Эцсийн хариуцлагыг ард түмэн гэсэн хий үзэгдэл рүү тохоод төрийн эргэлт хийсэн ч болно. Бид хэвлэл мэдээллийн ийм эрх чөлөөг хүсмээргүй байна. Орчин цагт мэдээллийн хэрэгслийн нийгэмд үзүүлэх нөлөө нь цөмийн зэвсэг лугаа ноцтой болоод байдаг. Мэдээллээр дамжин хийгдсэн Арабын хувьсгалууд хангалттай том жишээ юм.
Манай нөхцөлд үг хэлэх хэвлэн нийтлэх эрх чөлөөг задгайд нь тавиад өгөхөөр өөрт нь дургүй хүрээд байгаа юм аа л олонд тулгахаас хэтэрдэггүй. Сэтгүүлчид мэдээллийн хэрэгсэл дээр сууж байгаа давуу талаа ашиглан "Биччих нь шүү, зурагтаар гаргана шүү" гэж айлгадаг тал бий. Замын цагдаа бичиг баримт хурааж авчихаад яадаг билээ, яг тэрэн шиг.
Үзэл бодлоо илэрхийлэх юмсан гэж их ярих юм. Илэрхийлэгдээгүй үлдчихээд байгаа ямар үзэл санаа байна вэ. Нийгмийг үндсээр нь өөрчлөх шинэ санаа нээгдчихээд эсвэл хэн нэгэн нээчихээд түүнийг нь гаргаж өгөхгүй тас хориод байгаа гэж үү. Үг хэлэх, бичих эрх чөлөө минь багагүй үнээр олдсон. Гэтэл тэр эрх чөлөөгөө эдлэх болсон чинь хэлэх үг, нийгмийг илүү сайжруулах хувилбар олдохгүй л байна шүү дээ. Өнгөрсөн зуунуудад тийм тохиолдол хавтгайдаа байсан. Одоо бол хойд Солонгос зэрэг ганц нэг оронд л өөр бодолтой тэрс үзэлтэн гэсэн хэллэг үлдсэн.
Амьдрал баян болохоор болохгүй бүтэхгүй юм зөндөө гарч байна. Түүнийг хэрхэн яаж шүүмжлэх вэ гэдэг нь өөрөө урлаг, авьяас, боловсрол шаардсан тусдаа шинжлэх ухаан юм уу даа. Манай бичгийн их томчуул нийгмийн байгууламжаас үл хамааран бодол санаагаа нийтэд үлгэрээр, өгүүллэгээр, киногоор хүртэл дамжуулчихдаг байжээ. Намайг сонссонгүй, уншсангүй, эрх чөлөө ч алга гэж гомдож гоншигнох нь сэтгүүлч хүний хувьд ичгэвтэр.
Басчиг нэг муу ардчилсан нийгэмд хорь гаран жил чанагдсаных өнөөдөр ихэвчлэн бусдын турхиралт, захиалгаар хийгдсэн муу мэдээллүүд л эрх чөлөөгөө хасуулдаг болчихоод байгаа шүү. Үгээр тоглож наадах нь хэн дуртай болгоны хийгээд байдаг ажил мэргэжил ч биш. Эрх чөлөө мандтугай гээд эмчийн хутгыг эмч биш байж булааж аваад мэс засал хийдэггүй биз дээ. Хойшид сэтгүүлч туйлын эрх дураараа байх боломжгүй. Өөрийнхөө таалагддаг үзэл бодол, нам эвсэлийг тулган сэнхрүүлэх нь мөн л бусдын эрх чөлөөнд бүдүүлэг халдаж байгаа хэрэг ш дээ. Зөвхөн сэтгүүлч эрх чөлөөгөө эдэлж тэрний хэлснээр үгийг нь дагах ёстой юм уу. Аа харин ийм ийм нөхцөл байдал байна. Танд аль нь ямар санагдав. Өөрөө л мэддээ гэж байгаа бол өөр хэрэг. Сэтгүүлзүй нийгмээс түрүүлж харах сэтгэх нь бол шал өөр тусдаа сэдэв.
Ардаа орос, хятад эзэнгүй, намгүй, олон нийтийн харьяалалгүй, том үйлдвэр аж ахуй, компанийн охин салбар нь биш, буух эзэн буцах хаяг бүхий, хариуцлагатай мөд татан буугдахааргүй, хувийн хэвшлийн мэдээллийн хэрэгслийг Монгол Улс, Монголын ард түмэн мөрөөдөж байна. Тэндээс л үнэн юм сонсогдоно. Худлаа хэлбэл өөрсдөө дампуурах юм чинь. Бусад мэдээллийн хэрэгслүүд хэдэн мянга байгаад ч бидэнд биш тэдэнд л хэрэгтэй. Ингэсгээд сонгуулийн дараа ялгарах байгаа даа, бурхан минь.
Үзэл бодлоо чөлөөтэй илэрхийлдэггүй хаалттай нийгэм Монголд дэндүү олон жил үргэлжилсэн болохоор буцаад хаагдчих вий гэж юун түрүүнд болгоомжилдог. Социализмаас өмнө ч гэсэндээ харц ардууд хаад ноёдынхоо өөдөөс цор цор гэж яваагүй байж таараа.
Үзэл бодлоо чөлөөтэй илэрхийлж, илэрхийлснийхээ төлөө ял зэмд унадаггүй дураараа жиргэж явсан түүх манайд байхгүй. Урт хэл хүзүү ороодог, ноёнтой өстэй бол толгойгүй болдог, ам алдвал барьж болдоггүй гэдгийг л сайн мэднэ.
Ардчилсан хувьсгал үүсч улмаар ялалтанд хүрсний гол нотолгоо нь чухам энэ үг хэлэх эрх чөлөөг олж авсан явдал юм. Түүнээс нэг тал нөгөө талтайгаа байлдаж буудалцаагүй. За ингээд үг хэлэх, хэвлэн нийтлэх эрх чөлөөгөө эдэлж гардаг юм байна. Яг аманд микрофон тулгаад "Юу л дуртайгаа хэл, яах ч үгүй" гэхээр хэлэх үг ёстой олддоггүй золиг юм билээ. 90-ээд оны эхээр Чингэс, Чойномыгоо тун зоригтой өмөөрцгөөлөө. Залгуулаад бөгс бөөр, янхан, чөтгөр мангас, шорон, харь гариг хүртэл бичиж үзэв. Шар хэвлэл гээд манайхаас өөр оронд улиг болсон сэдэв байж. Дээр доргүй дорхноо уйдацгаав. Одоо "Янаг хорвоо", "Халуун хөнжил" уншаад сууж байвал шараа. Хогийн ургамал мэт сагсайсан шар мэдээн дундаас "Учиртай үгээ хэлдэг" эрх чөлөө ургасан юм. Хувь хүн нийгэмд хандаж үзэл бодлоо илэрхийлж тэр нь нийтэд таалагдвал төр нийгмийн зүтгэлтэн ч болох боломж байгааг олж харцгаав. Малчин, дуучин, зохиолч, наймаачин, сэтгүүлч бүгдээрээ л бодож явдаг санаагаа урсгаж гарлаа. Зарим нь чарлаж байхад нөгөөдөх нь бодлогошрон, гурав дахь нь дотроо онгойтол олгойдоцгооно. Хэвлэл мэдээллийн хэрэгсэл сүүлдээ цөөдөөд оочер ихдээд байхаар нь өөрсдөө тийм багажтай болцгоох аян өрнөлөө. Улс төр бизнест гар нь сарвайсандаа хүрээд сарвалзаж байгаа болгон өөртөө мэдээллийн салбартай болцгоов. Шинэ монголчууд телевиз үзэхээ болиод үзүүлдэг болцгоолоо. "Өөрийнхөө эхнэрийг гамнаж, өрөөлийнхийг намнана" гэгчээр өөрийгөө магтаж өрсөлдөгчөө намнах зориулалт бүхий хэрэглэл Монголоор пиг дүүрлээ. Яг одоо сонгуулийн үе эхэлсэн болохоор өдөр болгон шинээр сонин, телевиз радио, веб сайт мэндэлсээр л байна. Түүнийг тоолохын ч арга алга. Тоолж болох үзүүлэлт гэвэл өнөөдөр, 2012 оны байдлаар Монгол Улс хэвлэлийн эрх чөлөөгөөрөө дэлхийн 179 орноос 100-д яваа гэнэ. Нэг хүнд ногдох мэдээллийн хэрэгсэл, түүнд ажилладаг сэтгүүлч сурвалжлагчийн тоогоороо тэргүүлээд байхад яагаад хэвлэлийн хагас эрх чөлөөтэй ангилалд орчихвоо. Тавдугаар сарын 3-нд тэмдэглэдэг Дэлхийн хэвлэлийн эрх чөлөөний өдрөөр үг хэлсэн хүмүүс "Үг хэлэх эрх чөлөө алгаа" гэцгээв. Сурвалжлагч нар үзэл бодлоо чөлөөтэй хэлэх эрх мэдэлгүйдээ ихэд гутарч байна. Сурвалжлагч төдийгүй мэдээллийн хэрэгслийн гүйцэтгэх захирал, удирдах бүрэлдхүүн, Ерөнхий эрхлэгч нар нь хүртэл дураараа ярьж бичиж чаддаггүй юм гэхчив. Эзэнд таалагдахгүй бол сонин дээр ямар ч шударга шүүмжлэл хэвлэгдэхгүй гэсэн үг. Монголчуудын энэ байдлаас болж хэвлэн нийтлэх эрх чөлөөний индекс хойгуур байранд ороогүй бөгөөд өөр олон учир шалтгаантай юм билээ. Тухайлбал сэтгүүлчид эрүү үүсгэсэн, хорьсон хэд хэдэн хэрэг өнгөрсөн жил гарсанд олон улсын байгууллага их эмзэг хүлээн авчээ.
Дэлхий биднийг юу гэж хэлж хэд дүгээр байрт жагсаах нь дүүрч. Ер нь бид хэвлэн нийтлэх эрх чөлөөгөө хэрхэн эдэлбэл зохистой, түүний ач холбогдол гэж байна уу гэдэг асуудал мухардалд орлоо. Интернэтийн вэб сайтуудаар хэвлэн нийтлэх эрх чөлөөгөө хангалттай эдэлж байгаа юм биш үү. Аливаа үйл явдал, бичвэр, нэвтрүүлэг болгоны дараа бичиг үсэг гадарладаг хэн дуртай нь сэтгэгдлээ илгээдэг болсон. Тэрэн дээр харин ч нэг эрх чөлөөгөө эдлэх шиг болох юм аа. Нөгөө цаад эзнээ ч газар доогуур ортол зүхэх энэ тэр бол наад захын асуудал. Вэб сайт мэдээллийн хэрэгсэл мөн үү мөн. Зарим сайт өөрсдийгөө 2,8 сая уншигчтай гэж зарласан. Нийт Монгол иргэнээс даруй 100 мянган уншигчаар олон уншигчтай мэдээллийн хэрэгсэл. "baabar.mn" гэхэд л өчигдөр 25 нийтлэлчийн материал руу тус бүр 7000-60000 уншигч орсон байна. Уншсаны дараа үгээ хэлэх эрх чөлөөгөө яахин мартахав. Зарим нь ч даруухан. Ихэнх нь энэ нийгмийг элдвээр зүхэж занах замаар эрх чөлөөгөө эдлэнэ. Чаралба гэж байдаг бол тэд л байх. Хараал шингэсэн сэтгэгдэл хэмээх чаралба нь "Та нар ингээд хэвлэлийн эрх чөлөө гэж ярьцгаа. Эрх чөлөө гэдэг чинь чамайг элдвээр хараах гүтгэх явдал. Өөр юу ч биш за" гэж хэлээд байна. Эд нараас болж дахиад хэвлэн нийтлэх эрх чөлөөгөө хаалгах нь дэндүү хайран юм даа.
Олигархиудын гангарааны сонинууд ба интернэт дэх нэр нь хэзээ ч тодордоггүй сэтгэгдэлчин энэ тэр гэсэн замбараагүй олон мэдээлэл дотроос томруулдаг шилээр сайн харахгүй бол олдохгүй цөөхөөн хэдхэн сонин телевиз бий дээ. Нэрийг нь дурдахаар рекламдсан болчих гээд их хэцүү юмаа. Ардаа гадаад дотоод эзэн боссгүй, улс төр засаг захиргаа, бизнесийн өөр салбарт давхар ажилладаггүй, тэр зүгийн эрх ашгийн зөрчил байхгүй зөвхөн мэдээллээр дагнасан хувийн хэвшлийн мэдээллийн хэрэгсэл байна. Бусадтай адилхан нь гэвэл мөн л нэг эзэнтэй. Харин "нэг эзэн" өөрөө нөгөө нууц ноёдыг дууриагаад хариуцлагагүй, шудрага бус зүйл бичээд байвал компани нь дампуурахаас гадна өөрөө эрүүгийн хэрэгт татагдахаараа ялгаатай. "Вашингтон пост", "Нью-Йорк таймс" болон түүний зэрэглэлийн сонинууд ардчилсан улс орон болгонд шүүх засаглал шиг хараат биш бие даасан үйл ажиллагаа явуулдаг. Бие даасан гэдэг нь хувийн өмч бүхий ашгийн байгууллага юм. Тэд энэ салбарт тогтвортой ашигтай ажиллахын тулд хүссэн хүсээгүй үнэн бодит, хэрэгтэй мэдээлэл, сонирхолтой зүйлс нийтэлж байж хөл дээрээ оршин тогтнодог. Тэгэхээр одоогийн байдлаар жирийн уншигчдын хувьд ориг ба хулхи мэдээллийн хэрэгслийг хооронд нь ялгахад түвэгтэй. Ардчилал нийгэмд баттай суурьшвал энэ ялгаа тод харагдана. Гэтэл хэвлэл мэдээлэлгүйгээр ардчилал хөгждөггүй.
Манай шинэ цагийн эрх баригчид ардчиллыг бий болгох шударга мэдээллийн хэрэгсэл хөл дээрээ зогсохоос цаагуураа маш их эмээж байна. Хүчирхэг хэвлэл бий болоод дарга нарын мөрөөр нь мөшгөөд мөчийг нь санжуулаад байвал улс төрд орсноосоо эсэн юм болно. Тэгэхээр эзэн биегүй эсвэл өөрсдийн хамсаатан эзэдтэй тийм л хэвлэлийг хүсэх нь зүй юм. Эзэн байхгүй дураараа тонгочсон олон нийтийн мэдээллийн хэрэгслийг мөнгөтэй хүн очоод хүссэнээрээ залах юухан байхав. Эцсийн хариуцлагыг ард түмэн гэсэн хий үзэгдэл рүү тохоод төрийн эргэлт хийсэн ч болно. Бид хэвлэл мэдээллийн ийм эрх чөлөөг хүсмээргүй байна. Орчин цагт мэдээллийн хэрэгслийн нийгэмд үзүүлэх нөлөө нь цөмийн зэвсэг лугаа ноцтой болоод байдаг. Мэдээллээр дамжин хийгдсэн Арабын хувьсгалууд хангалттай том жишээ юм.
Манай нөхцөлд үг хэлэх хэвлэн нийтлэх эрх чөлөөг задгайд нь тавиад өгөхөөр өөрт нь дургүй хүрээд байгаа юм аа л олонд тулгахаас хэтэрдэггүй. Сэтгүүлчид мэдээллийн хэрэгсэл дээр сууж байгаа давуу талаа ашиглан "Биччих нь шүү, зурагтаар гаргана шүү" гэж айлгадаг тал бий. Замын цагдаа бичиг баримт хурааж авчихаад яадаг билээ, яг тэрэн шиг.
Үзэл бодлоо илэрхийлэх юмсан гэж их ярих юм. Илэрхийлэгдээгүй үлдчихээд байгаа ямар үзэл санаа байна вэ. Нийгмийг үндсээр нь өөрчлөх шинэ санаа нээгдчихээд эсвэл хэн нэгэн нээчихээд түүнийг нь гаргаж өгөхгүй тас хориод байгаа гэж үү. Үг хэлэх, бичих эрх чөлөө минь багагүй үнээр олдсон. Гэтэл тэр эрх чөлөөгөө эдлэх болсон чинь хэлэх үг, нийгмийг илүү сайжруулах хувилбар олдохгүй л байна шүү дээ. Өнгөрсөн зуунуудад тийм тохиолдол хавтгайдаа байсан. Одоо бол хойд Солонгос зэрэг ганц нэг оронд л өөр бодолтой тэрс үзэлтэн гэсэн хэллэг үлдсэн.
Амьдрал баян болохоор болохгүй бүтэхгүй юм зөндөө гарч байна. Түүнийг хэрхэн яаж шүүмжлэх вэ гэдэг нь өөрөө урлаг, авьяас, боловсрол шаардсан тусдаа шинжлэх ухаан юм уу даа. Манай бичгийн их томчуул нийгмийн байгууламжаас үл хамааран бодол санаагаа нийтэд үлгэрээр, өгүүллэгээр, киногоор хүртэл дамжуулчихдаг байжээ. Намайг сонссонгүй, уншсангүй, эрх чөлөө ч алга гэж гомдож гоншигнох нь сэтгүүлч хүний хувьд ичгэвтэр.
Басчиг нэг муу ардчилсан нийгэмд хорь гаран жил чанагдсаных өнөөдөр ихэвчлэн бусдын турхиралт, захиалгаар хийгдсэн муу мэдээллүүд л эрх чөлөөгөө хасуулдаг болчихоод байгаа шүү. Үгээр тоглож наадах нь хэн дуртай болгоны хийгээд байдаг ажил мэргэжил ч биш. Эрх чөлөө мандтугай гээд эмчийн хутгыг эмч биш байж булааж аваад мэс засал хийдэггүй биз дээ. Хойшид сэтгүүлч туйлын эрх дураараа байх боломжгүй. Өөрийнхөө таалагддаг үзэл бодол, нам эвсэлийг тулган сэнхрүүлэх нь мөн л бусдын эрх чөлөөнд бүдүүлэг халдаж байгаа хэрэг ш дээ. Зөвхөн сэтгүүлч эрх чөлөөгөө эдэлж тэрний хэлснээр үгийг нь дагах ёстой юм уу. Аа харин ийм ийм нөхцөл байдал байна. Танд аль нь ямар санагдав. Өөрөө л мэддээ гэж байгаа бол өөр хэрэг. Сэтгүүлзүй нийгмээс түрүүлж харах сэтгэх нь бол шал өөр тусдаа сэдэв.
Ардаа орос, хятад эзэнгүй, намгүй, олон нийтийн харьяалалгүй, том үйлдвэр аж ахуй, компанийн охин салбар нь биш, буух эзэн буцах хаяг бүхий, хариуцлагатай мөд татан буугдахааргүй, хувийн хэвшлийн мэдээллийн хэрэгслийг Монгол Улс, Монголын ард түмэн мөрөөдөж байна. Тэндээс л үнэн юм сонсогдоно. Худлаа хэлбэл өөрсдөө дампуурах юм чинь. Бусад мэдээллийн хэрэгслүүд хэдэн мянга байгаад ч бидэнд биш тэдэнд л хэрэгтэй. Ингэсгээд сонгуулийн дараа ялгарах байгаа даа, бурхан минь.
д тэмүүжин
д тэмүүжин
Зочин
Удгаан?
chinggis-udgan.blogspot.com
Зочин
zochin
tur
Зочин
çî÷èí
1
Зочин
j gangaa
amarsanaa.wordpress.com